پروشاپ رویال
آخرین بروز رسانی: 23ام اسفند, 1402

تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی چگونه است

گل‌ها و گیاهان موجوداتی زنده هستند که برای رشد داشتن احتیاج به مراقبت دارند. آبیاری درست و به‌ موقع گیاهان تنها راه مراقبت از آن‌ها نبوده بلکه باید توجهات دیگری نسبت به آنها وجود داشته باشد. یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای سلامتی و رشد گیاهان خانگی، استفاده از کود است. گیاهان همچون انسان‌ها به تغذیه نیازمند هستند چون لازمه حفظ سلامتی آن‌ها در داشتن تغذیه مناسب است. گاهی اوقات می‌بینید که گل‌ها و گیاهان منزل شما از شادابی لازم برخوردار نیستند و شما سریعاً به فکر استفاده از کود می ‌افتید، بهتر است بدانید که گاهی اوقات، کود دادن نادرست باعث از بین رفتن گیاه می ‌شود. در ادامه به پاسخ یکی از رایج ترین سوالات علاقه مندان به گل و گیاه ( تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی چگونه است ) خواهیم پرداخت.

انواع کود

کودهای موجود در بازار به دو دسته کود آلی و شیمیایی تقسیم‌بندی می ‌شوند. کودهای آلی کود هایی هستند که از تأثیر باکتری‌ ها بر بقایای جانوران و گیاهان و تجزیه آن‌ها به ترکیب‌ های ساده‌ای از ازت تشکیل می ‌شوند. کود دامی و کود حیوانی خاک‌ برگ از جمله کود های آلی هستند که در داخل کشور یافت می‌ شوند. نوع دیگری از کود ها، کودهای شیمیایی هستند. کودهای شیمیایی تشکیل شده از املاح کانی‌ های مختلف هستند که از عناصر مهم و مفید برای گیاه برخوردارند؛ عناصری مانند ازت، فسفر، آهن، پتاس و… . این کود ها با نام‌ های تجاری گوناگون در بازار وجود دارند که می ‌توان به خرید آنها اقدام کرد. بهتر است بدانید که به‌منظور تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی، استفاده از کودهای شیمیایی را به دلیل آنکه از خواص ضروری برای رشد گیاهان برخوردار هستند در اولویت قرار دهید. کودهای شیمیایی انواع مختلفی دارند اما برای گل آپارتمانی بهتر است از کودهای شیمیایی استفاده شود که قابلیت حل شدن سریع در آب را داشته باشند. به هنگام استفاده از کود شیمیایی که توانایی حل شدن سریع در آب را دارد، بهتر است، خاک گیاه را مرطوب کنید تا به دلیل غلظت کود آسیبی به ریشه گیاه وارد نشود. در مقاله معرفی انواع کود برای گیاهان در مورد کود های مناسب برای گیاهان آپارتمانی به طور کامل توضیح داده ایم.

کود مخصوص گیاهان

چه موادی در کود گیاهان وجود دارد؟

به کود هایی که در بردارنده عناصر مهمی چون فسفر، نیتروژن و پتاسیم باشند، کود کامل می ‌گویند. این عناصر نقش مهمی را در رشد گیاه بر عهده دارند. وظیفه فسفر در رشد ریشه‌ ها، وظیفه پتاسیم در ساخت گل، رشد بیشتر ریشه، ایجاد رنگ بهتر در گل‌ ها، تقویت آمادگی گیاه به‌ منظور آمادگی مقابله با بیماری‌ ها  و… است. نقشی که نیتروژن موجود در کود ایفا می‌ کند، مرتبط با رشد گیاه و تحریک برگ‌ ها و ساقه‌ ها برای رشد بیشتر می‌ باشد. همان‌ طور که تا به حال متوجه شده‌اید، تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی از جمله کارهای مهمی است که افراد باید انجام بدهند. برای مثال اگر می‌خواهید گیاه آگلونما خود را کود دهی کنید حتما کودی برای آن انتخاب کنید که مناسب آن باشد. در مقاله نحوه نگهداری از گیاه آگلونما در مورد روش نگهداری از این گیاه به طور کامل توضیح داده شده است.

کود مناسب برای گیاهان خانگی چیست

گیاهانی که در منازل مورد استفاده قرار می‌ گیرند در دو گروه گیاهان با برگ‌های تزئینی و گیاهان گل‌دار قرار می ‌گیرند. کودی که برای این دو گروه مورد استفاده قرار می ‌گیرد، از لحاظ مقدار عناصر موجود در کود کامل، یعنی پتاسیم، فسفر و نیتروژن با یکدیگر متفاوت هستند. برای گیاهان گل‌ دار بهتر است از کودی استفاده شود که مقدار نیتروژن آن نسبت به فسفر و پتاسیم کمتر باشد و برای گیاهانی که برگ‌ های تزئینی دارند بهتر است از کودی استفاده شود که مقدار نیتروژن موجود در کود بیشتر از فسفر و پتاسیم باشد چرا که این گیاهان به نیتروژن بیشتری نیازمند هستند. گیاه سانسوریا نیز یکی از گیاهانی است که برگ های تزئینی زیبایی دارد و برای زیبا کردن دکور منازل از آن استفاده می شود.

چه زمانی کوددهی به گیاه ممنوع است

مهم ترین نکته در مواردی که به هیچ عنوان نباید برای گیاهان از کود استفاده کنیم و همچنین سمپاشی هم ممنوع است زمانی است که گیاه تشنه است. در این زمان به هیچ عنوان اجازه مصرف کود ها و سموم را ندارید. مورد بعدی مواقعی است که گیاه ما آلوده به آفت و بیماری ها هستند و دچار تنش شده در این مورد هم به هیچ عنوان نباید از کود استفاده کرد. مورد سوم برای عدم کوددهی بعد از تعویض گلدان است. در این مواقع حداقل یکماه هیچ کودی را برای گیاه نباید استفاده کنید به جز کود های ضد تنش مانند کود آمینو اسید و کود جلبک دریایی میتوانید برای گیاه استفاده کنید. بعد از اینکه گیاه را از گلفروشی ها تهیه کردید و به منازل خود بردید در این زمان به هیچ عنوان کود استفاده نکنید زیرا تعویض گلدان، جابجایی و کاهش رطوبت و نور به گیاه شک وارد می کند بنابراین باید بعد از گذشت دو تا سه هفته اولین کوددهی را انجام دهید.

دلیل سفید شدن و شوره سطح خاک چیست

زمانی که به صورت مکرر از کود برای گیاهان استفاده می کنیم املاح داخل خاک زیاد می شوند و این افزایش املاح باعث شوری خاک می شود. در این حالت اگر از کود هم استفاده کنیم چون ظرفیت خاک گیاهان آپارتمانی در گلدان محدود است این املاح روی ریشه گیاه رسوب می کند و هم از جذب آب توسط ریشه جلوگیری می شود و هم مواد غذایی به هیچ عنوان جذب نمی شوند و گیاه ممکن است حالت پژمردگی و ریزش برگ و مخصوصا املاح زیاد باعث سوزش حاشیه برگ ها می شود. یعنی ما گیاه را کودیاری و آبیاری منظم انجام می دهیم ولی ریشه به هیچ عنوان قادر به جذب مواد تغذیه ای و آب نیست.

مقدار و زمان کوددهی گیاهان

نکته بسیار مهم این است که باید مقدار و زمان کوددهی فاصله و زمان مشخص را رعایت کتید. چرا که کوددهی های مکرر و خارج از دوز باعث میشوند که اثر معکوس و کاملا مخرب بر روی گیاه داشته باشند. برای جلوگیری از این حالت میتوانید هر شش ماه یکبار با آب تصفیه شده به عنوان مثال برای گلدان پنج لیتری با هفت تا هشت لیتر آب خاک را شستشو دهید و کم کم آب را اضافه کنید اما دقت داشته باشید آب از لبه های گلدان بیرون نزند یعنی آب از زیر گلدان خارج شود و املاح شسته شوند بعد از این حالت خداقل ده روز تا دو هفته بعد بسته به خشک شدن خاک، یعنی بسته به فصل و رطوبت و شرایط گیاه آبیاری را انجام می دهید. برای اینکار باید با استفاده از یک سیخ چوبی رطوبت خاک را بسنجید. برای اینکار باید 10 تا 15 ثانیه سیخ را داخل خاک نگه دارید و از لبه گلدان نگهدارید اگر خاک چسبیده بود یعنی مرطوب است و اگر خشک بود نیاز به آبیاری دارد. این نکته مهم را توجه داشته باشید که آبیاری و آب نا منظم و نا مناسب از عوامل مهم شوری و عدم جذب در گلدان ها است که اگر آبیاری زیاد از کف باشد یعنی از زیر گلدانی آب را بکشه املاح را به سطح می آورد و آب تبخیر می شود و اون شوری تمام سطح گلدان را فرا می گیرد سعی کنید نیم سانت از سطح خاک را بردارید و آبیاری صحیح را با آب تصفیه شده انجام دهید.

دلایل تأثیرگذاری کود ها بر رشد گیاهان

در این بخش به بیان اهمیت تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی و تأثیر آن بر رشد گیاهان پرداخته خواهد شد. دلایل زیادی را برای اهمیت این کار بر شمرده‌اند که به تعدادی از این دلایل اشاره می‌ کنیم.

  1. مقاومت گیاهان در برابر آفات توسط کود ها افزایش می‌ یابد که این کار باعث کم شدن بیماری‌  های گیاهان شده و زیبایی و نشاط بیشتر را برای گیاه رقم می ‌زند.
  2. کود ها باعث می‌شوند تا گیاه بتواند آب را بیشتر در خود نگهداری کند که این کار باعث افزایش بیشتر عمق ریشه می‌ شود.
  3. عنصر پتاسیم موجود در کود سبب رشد بیشتر ساقه‌ های گیاه می‌ شود.
  4. نیتروژن موجود در کود سبب تسریع رشد گیاه می‌ شود.

چهار دلیلی که در بالا ذکر شد، از جمله دلایل مؤثر در تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی محسوب می‌ گردد.

مناسب‌ ترین زمان برای کود دادن، چه زمانی است؟

شاید برایتان سؤال ایجاد شده باشد که مناسب‌ ترین زمان برای تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی، چه زمانی است؟ دو فصل بهار و تابستان، بهترین زمان ممکن برای کود دادن به گیاه محسوب می‌ شود. هنگام خرید کود به این نکته توجه داشته باشید که ابتدا میزان غلظت نوشته‌ شده بر روی بسته‌ بندی کود را مطالعه کرده و سپس نصف مقدار نوشته ‌شده را به‌ عنوان غلظت کود برای استفاده در گیاه در نظر بگیرید. اگر جزء افرادی باشید که علاقه زیادی به گل و گیاه دارید، حتماً می‌ دانید که به هنگام استفاده از کود باید به سن و نوع گیاه نیز توجه داشت. گیاهانی که از سن کمتر برخوردار هستند، بهتر است در زمان‌ های نزدیک‌ تری فرایند کود دهی انجام گردد. کود دهی گیاهان تزئینی و گل‌دار به‌ صورت یک ماه یکبار و آن هم با نصف غلظت نوشته شده بر روی بسته‌ بندی کود، صورت می ‌گیرد.

کدام کود ها مناسب گیاهان هستند

گیاهان مختلف، نیازهای کودی مختلفی دارند

نکته مهم دیگر در رابطه با تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی این است که نیاز های کودی گیاهان مختلف با یکدیگر یکسان نبوده و هر گیاه به مقدار کود متفاوتی نیازمند است. به‌عنوان مثال گیاه کاکتوس به دلیل آنکه از رشد کمتری برخوردار است، احتیاج به کود ندارد. بهتر است قبل از استفاده از کود، از نیاز کودی گیاهان مورد نظر خود آگاه شوید.

طریقه مصرف کود کامل گیاهان آپارتمانی

برای استفاده از کود کامل برای گیاهان آپارتمانی، ابتدا ظرف حاوی آن را تکان دهید. سپس 10 میلی‌لیتر از کود مایع یا یک گرم از کود پودری را در یک لیتر آب حل کنید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی اهمیت کود دادن در گیاهان پرداخته شد و همچنین نسبت به نکاتی در رابطه با تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی مطلع شدید. اگر رشد و شادابی گیاهان مورد علاقه‌ تان برای شما اهمیت دارد، بهتر است به آن‌ها توجه درستی داشته باشید که یکی از این توجهات، توجه به کود دادن درست و به‌موقع است. اگر شما در رابطه با تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی تجربیاتی دارید، خواهشمندیم تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله به پاسخ سوال ( تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی چگونه است ) رسیده باشید. در پایان به شما توصیه می کنیم مقاله زیباترین گیاهان آپارتمانی مناسب برای محل کار را مطالعه کنید تا اگر در نظر دارید در محل کار خود از گیاهان نگهداری کنید بدانید چه گیاهانی مناسب هستند.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

10 دیدگاه

  1. هامون 28 دی, 1401 در 5:13 ب.ظ - پاسخ

    سلام برای گیاه سانسوریا چه کودی مناسب است؟

    • باغ گل رضوان 29 دی, 1401 در 12:10 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، کود مناسب برای گیاه سانسوریا کودی است که میزان نیتروژن بالایی داشته باشد مانند کود 10-10-30 برای این گیاه مناسب است.

  2. مینا 9 بهمن, 1401 در 2:54 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید در فصل زمستان نمیشه گیاه را کود دهی کرد؟

    • باغ گل رضوان 9 بهمن, 1401 در 11:56 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، خیر بهتر است کوددهی به گیاهان در فصول رشد انجام شود.

  3. حدیثه 26 بهمن, 1401 در 11:32 ب.ظ - پاسخ

    سلام برای پر پشت کردن گیاهان برگی باید از چه کودی استفاده کرد؟

  4. نوبخت 19 فروردین, 1402 در 8:53 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید بعد از تعویض گلدون نباید کوددهی انجام داد؟

    • باغ گل رضوان 20 فروردین, 1402 در 4:53 ب.ظ - پاسخ

      سلام خیر تا یکماه بعد از تعویض گلدان نباید کوددهی انجام داد.

  5. یکتا 15 خرداد, 1402 در 10:09 ب.ظ - پاسخ

    کود زیاد میتونه باعث خرابی گیاه بشه؟

    • باغ گل رضوان 22 تیر, 1402 در 4:13 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر عزیز.
      بله کود دهی زیاد به گیاه می تواند سبب از بین رفتن ریشه های گل آپارتمانی شود.

عنوان

رفتن به بالا