آخرین بروز رسانی: 19ام اسفند, 1402

نحوه نگهداری از گیاه آگلونما

آگلونما گیاهی است چند ساله و همیشه سبز بومی مناطق […]

آگلونما گیاهی است چند ساله و همیشه سبز بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا و از خانواده آراس است. در ایالت متحده از این گیاه به عنوان مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی یاد می شود. گیاه آگلونما به خاطر فرم خاص برگ‌ هایش کمک می کند اتاق های کوچک منازل بزرگ تر به نظر برسند در نتیجه دکوراتور ها با توجه به ویژگی خاصی که این گیاه دارد بسیار از آن در دکوراسیون های داخلی استفاده می کنند. این گیاه زیبا خاصیت تصفیه کنندگی هوا نیز دارد. در این مقاله با نحوه نگهداری گیاه آگلونما آشنا می شویم.

معرفی گیاه آگلونما

انواع گیاه آگلونما

گیاه آگلونما در گونه ها و انواع زیاد و متنوعی در بازار وجود دارد که هر کدام زیبایی چشم نوازی دارند. گیاه آگلونما سفید، آگلونما صورتی، آگلونما بلک، سیلور کوئین و آگلونما کاتلاس از گونه های آگلونما هستند.

نیاز آبی گیاه آگلونما چگونه است

در نحوه نگهداری گیاه آگلونما باید به این نکته توجه کنید که این گیاه نیاز آبی بسیار کمی دارد یعنی این گیاه یکی از گیاهان مقاوم به کم آبی است و افراط در آبیاری باعث زرد و قهوه ای شدن برگ های آن می شود پس توجه کنید آن را به اندازه آب دهید. آبیاری گیاه باید به گونه ای انجام شود که فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود. این گیاه بسیار گرما و رطوبت دوست است در نتیجه بهتر است هر روز بر روی برگ ها آب اسپری کنیم تا رطوبت گیاه تامین شود. گیاه آگلونما از جمله گیاهانی است که می توانیم در داخل آب از آن نگهداری کنیم. به شما پیشنهاد می کنیم بعد از مطالعه این مقاله، مقاله نحوه نگهداری از گیاه دیفن باخیا را مطالعه کنید.

نیاز نوری گیاه آگلونما چگونه است

آگلونما ها را از لحاظ نور به 3 دسته تقسیم می شوند:

  1. آگلونما هایی که به نور کم مقاوم هستند.
  2. آگلونما هایی که نور متوسط برای آنها کافی است.
  3. آگلونما هایی که به نور بیشتری نیاز دارند.

نیاز نوری گیاه آگلونما به رنگ برگ های این گیاه بستگی دارد هر قدر برگ های این گیاه تیره تر باشد نیاز کمتری به نور خورشید دارد و هر قدر برگ ها روشن باشند نیاز به نور نیز بیشتر می شود. اما چه گیاه آگلونما تیره و چه روشن نباید در معرض مستقیم نور خوشید قرار بگیرند. آن را در مکانی با نور متوسط  قرار دهید.

آگلونمایی که به نور کم مقاومت دارند مانند گیاه آگلونمای سفید یا آگلونمای اسپرینگ اسنو و آگلونمای بلک یا همون آگلونمای ماریا. این دو آگلونمای جز آن دسته از گیاهانی هستند که به نور کم مقاوم هستند. آگلونما یکی از گیاهان مقاوم به کم نوری است.

نحوه نگهداری از گیاه آپارتمانی آگلونما

دسته دوم آگلونمای هایی که نور معمولی خونه یا پنجره های شمالی براشون کفایت می کنه مانند آگلونمای های برگ پهن، آگلونمای سیلورکوئین و یا آگلونمای حبابی. دسته سوم آگلونما هایی که دارای برگه های رنگی هستند مانند آگلونمایی که دارای برگ های قرمز یا آگلونما طلایی هستن. این دسته از آگلونما ها به نور زیادی نیاز دارند ولی باید از تابش مستقیم نور خورشید به آنها ها جلوگیری شود. شما می توانید با خرید گیاه آگلونما، زیبایی و طراوت را در منزل خود ایجاد کنید و از تماشای آن لذت ببرید.

گیاه آگلونما

دمای نگهداری گیاه آگلونما

گیاه آگلونما محیط های گرم را دوست دارد و باید از سرما دور باشد توجه کنید جایی که این گیاه را قرار میدهید در محل های سرد یا کنار پنجره نباشد. دمای خانه برای گل آگلونما مناسب است، اما اگر بخواهیم دمای پایین و بالایی برای آن در نظر بگیریم، دمای پایین حداقل می تواند +15 درجه باشد و دمای بالا را می توان به +30 درجه رساند. در کل بهترین دمای برای رشد گل آگلونما، بین 18 تا 25 درجه می باشد.

تکثیر گیاه آگلونما

با توجه به عمر کوتاه گل آگلونما، برای داشتن این گل زیبا و دلپذیر در طول سال، بهتر است آن را تکثیر کنید. روش اول تکثیر آن بسیار ساده است؛ می توانید از پاجوش های مادری که دارای گل آگلونما هستند، استفاده کنید و آنها را در گلدان جدا کنید.

گیاه آگلونما به چه میزان رطوبت احتیاج دارد

گیاه آگلونما رطوبت دوست است و بهتر ایت برای حفظ سلامت و شادابی آن به گیاه را رطوبت رسانی کنید برای این کار میتوانید بر روی آن با استفاده از اسپری آبپاش، مه پاشی کنید و یا با ساخت جزیره به گیاه خود رطوبت برسانید.

هرس کردن گیاه آگلونما

وقتی که نیاز های گیاه آگلونما را خوب بر آورده کردید به زودی در لابه لای این برگ های زیبا گل های کوچکی رشد می کند که حتما باید این گل ها حذف شوند تا انرژی گیاه گرفته نشود. شما می توانید با خرید گیاه آگلونما از آن در دکوراسیون منزل یا محل کار خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید گیاه برگ های زیبا و جذابی دارد و این برگ ها هستند که جنبه زینتی دارند وقتی این گل ها رشد می کند گیاه به صورت ذاتی وارد رشد و تولید بذر می شود و کم کم از رشد برگ های آن کاسته می شه برای این که برگ های زیبا را همیشه داشته باشید باید این گل ها را حذف کنید.

هرس گیاه آگلونما

خاک مناسب برای گیاه آگلونما

برای کاشت این گیاه بهتر است از خاک سبک و با زهکشی بالا استفاده کنید. مخلوط خاک برگ، خاک باغچه و کمی ماسه و پیت برای این گیاه مناسب است. شما می توانید با خرید گیاهان آپارتمانی در منزل خود لذت نگهداری از گیاه را تجربه کنید.

کوددهی گیاه آگلونما

برای این که رشد فوق العاده زیبایی داشته باشد بهتر است که ماهی یک بار از کود گل های آپارتمانی مثل کود سه بیست برای آن استفاده کنید.

علت زرد شدن برگ های گیاه آگلونما چیست

گیاه آگلونما از گیاهان آپارتمانی حساس است و در اثر شرایط گوناگون دچار زردی برگ می شود. این زرد شدن برگ ها دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل آبیاری گیاه است در صورتی که آبیاری گیاه آگلونما کم باشد و خاک آن برای مدت طولانی خشک بماند میتواند باعث زردی برگ های گیاه آگلونما شود. همچنین آبیاری بیش از حد نیز میتواند دلیل زردی برگ های گیاه باشد. قرار گیری گیاه در محل خیلی پرنور و کم نور میتواند باعث زردی برگ های گیاه ما شود. تابش مستقیم نور خورشید باعث سوختگی برگ های آن میشود و قرار گیری در مکان های خیلی کم نور نیز باعث زردی می شوند. گیاه آگلونما در صورتی که در محیط های سرد و خیلی خیلی گرم در نزدیک وسایل های گرمایشی قرار بگیرد دچار زردی برگ می شود.

امیدواریم از مطالعه این مقاله با نحوه نگهداری گیاه آگلونما آشنا شده باشید. شما می توانید با مطالعه مقاله نحوه نگهداری از گیاه ختمی ژاپنی با نحوه نگهداری از این گیاه زیبا آشنا شوید و اطلاعات مفیدی را کسب کنید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

22 دیدگاه

  1. جوادی 30 دی, 1401 در 11:13 ب.ظ - پاسخ

    سلام اگر در محیط سرد باشه آسیب می بیند؟

    • باغ گل رضوان 30 دی, 1401 در 11:57 ب.ظ - پاسخ

      سلام و عرض ادب، بله در محیط سرد آسیب میبینند باید به مکان گرم منتقل شوند.

      • سارا 23 بهمن, 1401 در 8:56 ب.ظ - پاسخ

        سلام چه کودی برای تقویت این گیاه خوبه؟

        • باغ گل رضوان 24 بهمن, 1401 در 6:58 ب.ظ - پاسخ

          سلام و عرض ادب خدمت شما کود های تقویتی گیاهان آپارتمانی مانند کود 20-20-20 برای این گیاه مناسب است.

  2. نیهان 3 بهمن, 1401 در 12:34 ب.ظ - پاسخ

    واقعا گیاه زیباییه

    • باغ گل رضوان 4 بهمن, 1401 در 9:33 ب.ظ - پاسخ

      سلام ممنون از نظر شما کاربر عزیز.

  3. بهزاد 11 بهمن, 1401 در 6:23 ب.ظ - پاسخ

    خشکی خاک به این گیاه آسیب می زند؟

    • باغ گل رضوان 12 بهمن, 1401 در 0:21 ق.ظ - پاسخ

      سلام خیر زیرا این گیاه از گیاهان مقاوم به کم آبی است.

  4. دانیال 16 اسفند, 1401 در 9:33 ب.ظ - پاسخ

    خیلی کامل بود ممنون

    • باغ گل رضوان 17 اسفند, 1401 در 8:00 ب.ظ - پاسخ

      سلام ممنون از توجه شما پیشنهاد میکنیم دیگر مقالات سایت را هم مطالعه کنید.

  5. منعمی 7 فروردین, 1402 در 7:12 ب.ظ - پاسخ

    دمای معمولی اتاق برای نگهداری این گل مناسبه؟

    • باغ گل رضوان 8 فروردین, 1402 در 5:30 ب.ظ - پاسخ

      سلام بله مناسب است.

  6. نصیبی 7 فروردین, 1402 در 10:03 ب.ظ - پاسخ

    علت زردی برگ های این گیاه از چیه؟

    • باغ گل رضوان 8 فروردین, 1402 در 5:38 ب.ظ - پاسخ

      سلام زردی برگ های این گیاه دلایل مختلفی دارد مانند آبیاری نامناسب دمای هوا از دلایل آن است.

  7. نعمانی 16 فروردین, 1402 در 9:46 ب.ظ - پاسخ

    سلام ببخشید
    نحوه نگهداری انواع آگلونما ها باهم فرق دارد؟

    • باغ گل رضوان 17 فروردین, 1402 در 4:14 ب.ظ - پاسخ

      سلام خیر یکسان است فقط نیاز نوری آنها با هم متفاوت است.

  8. شهین امامی 4 اردیبهشت, 1402 در 10:39 ب.ظ - پاسخ

    آگلونما صورتی دارید؟

    • باغ گل رضوان 5 اردیبهشت, 1402 در 4:35 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله موجود است با کلیک بر روی گیاه آگلونما همه مدل های آن را مشاهده کنید.

  9. محمودی 28 اردیبهشت, 1402 در 10:56 ق.ظ - پاسخ

    سلام.وقت بخیر. گیاه اگلونما مناسب اپارتمان هستش؟

    • باغ گل رضوان 31 اردیبهشت, 1402 در 1:34 ب.ظ - پاسخ

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله گیاه آگلونما از بهترین گیاهان آپارتمانی است.

  10. فریبا 2 خرداد, 1402 در 10:48 ب.ظ - پاسخ

    سلام در فصب تابستون میشه تو حیاط نگهداری کرد؟

    • باغ گل رضوان 3 خرداد, 1402 در 11:03 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله میتوانید اما باید توجه داشته نور مستقیم به گیاه آگلونما نتابد.