آخرین بروز رسانی: 17ام اسفند, 1402

معرفی انواع کود برای گیاهان

مسلما همه کسانی که از گل و گیاهان در منزلشان […]

مسلما همه کسانی که از گل و گیاهان در منزلشان استفاده می کنند دوست دارند آن ها همیشه با طراوت و شاداب باشند و نگهداری خوبی از آنها می کنند. گیاهان علاوه بر نیاز هایی مثل نور، آب، دما، رطوبت به خاک و کود خوب برای رشد به تغذیه نیز نیاز دارند. تغذیه شیمیایی راه خیلی خوبی برای تامین نیاز های غذایی یک گیاه است. کود های زیادی در بازار هستند، از برند های مختلف، بسته بندی های مختلف که همه آنها یک چیز مشترک دارند.

کود تقویتی چیست

کودها از ترکیبات مغذی برای رشد گیاهان ساخته شده اند و به رشد بهتر گیاهان و سلامت آنها کمک می کنند. کود ها انواع مختلفی دارند که کود های معدنی و کود های آلی از انواع کودهای موجود هستند. کود های آلی هیچ مواد افزودنی ندارند و باقی مانده فضولات حیوانات هستند که به سه دسته کود حیوانی، کمپوست و کودهای سبز دسته بندی می شوند. اما کود های معدنی یا شیمیایی که یکی از پر استفاده ترین کودها در بین پرورش دهندگان گل و گیاهان است زیرا هم قیمت مناسبی دارند و هم دسترسی به آنها آسان تر است. این کود ها در انواع مختلفی همچون کود مایع، کود جامد و پرانول ها وجود دارند که استفاده از آنها بسیار راحت است. همچنین این کودها به دلیل داشتن مواد مغذی گیاهان و عناصر مهم در رشد آنها بسیار تأثیر گذار هستند.

کود تقویتی گیاهان آپارتمانی

معنی اعداد روی کود های شیمیایی چیست؟

چه کود های شیمیایی به صورت پودر و جامد باشند چه به صورت مایع ، روی آنها جدول عناصر استفاده شده و درصد آن عنصر نوشته شده است.

در این مقاله شما خواهید آموخت که به راحتی مفهوم این اعداد را هنگام خرید کود تقویتی گیاهان متوجه شوید. سه عنصر اصلی ازوت، فسفر و پتاسیم معروف به عناصر ماکرو نیاز های اصلی یک گیاه را بر آورده می کنند. همچنین پیشنهاد میکنیم برای شناخت بهتر کود ها مقاله بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی کدام است را نیز مطالعه کنید.

nکود های گیاهان

عناصر مهم برای هر گیاه کدام است

اگر در خانه گیاهی دارید که برگ های سبزی دارد و به شادابی آن فکر می کنید باید کودی برایش تهیه کنید که عنصر نیتروژن یا ازوت بالایی داشته باشد و اگر گیاهی دارید که گل های زیبایی دارد باید عنصر پتاسیم بالایی داشته باشد و اگر گیاهی دارید که نیاز به ریشه های قوی دارد باید عنصر فسفر بالایی داشته باشد. همیشه به خاطر داشته باشید اولین عدد نشان دهنده عنصر ازوت، دومین عدد نشان دهنده عنصر فسفر و سومین عدد نشان دهنده عنصر پتاسیم است. ازوت باعث سبزینگی ، فسفر باعث ریشه دهی قوی و پتاسیم باعث گل دهی و زایش گیاه شما می شود .شما می توانید با خرید کود مناسب گل دهی برای گل و گیاه خود این تغذیه را فراهم کنید. پس از این به بعد شما معنی این عدد ها را می دانید . روی بعضی از کود ها نوشته شده است سه 20 یعنی درصد تمام این عناصر با هم دیگه برابر است پس یک کود عمومی است که هم سبزینگی، ریشه و گل دهی و زایش رو به مقدار برابر تقویت می کند. برای مثال اگر دیدید روی کودی نوشته شده است 36-12-12 این کود پتاسیمش بالا و مخصوص گل دهی است. در کنار عناصر ماکرو ما عناصری داریم به اسم عناصر میکرو و ریز مغذی ها که هر کدام نقش به سزایی را برای یک گیاه برآورده می کنند اما بعضی از این عناصر میکرو بولد شده و باعث شده مخصوص یک گیاه باشند. برای مثال لاکی بامبو  که بیشتر ما درخانه هایمان نگه داری می کنیم بسیار کلسیم گریز است. کلسیم باعث خراب شدن این گیاه می شود در نتیجه کودی رو تهیه و ترکیب کرده که عاری از این نوع عنصر باشد یا گیاهی مثل ارکیده، این گیاه آهن گریز است در نتیجه کودی برایش ترکیب شده که عاری از عنصر آهن باشد و یا کاکتوس ها به شدت ازوت گریز هستند و عنصر ازوت باعث می شود که پوک شوند پس برای کاکتوس ها کود هایی طراحی شده که درصد ارزوت پایینی داشته باشند. وقتی شروع می کنید به تغذیه گل و گیاهان آپارتمانی به این نکات توجه داشته باشید و کودی را تهیه کنید که مناسب با نیاز های رشدی آن گیاه باشد.

نحوه استفاده از کود های شیمیایی چگونه است

کود های شیمیایی را اول فصل رشد که از اواسط اسفند شروع می شود استفاده می‌شوند. ترتیب دادن کود به گلهای آپارتمانی نیز به این صورت است که شما گل خودتان را سه بار آب می دهید بار چهارم آب و کود شیمیایی را با هم مخلوط می کنید و گل را با آن تغذیه می کنید. کود های شیمیایی را هم می شود با آب مخطوط کرد و به صورت آبیاری روی خاک ریخت. یا اگر کود کاملی دارید که هم شامل عناصر ماکرو و هم عناصر میکرو است می توانید کود شیمیایی را آماده کنید با غلظت کم تر روی برگ های گیاه اسپری کنید. همیشه این کود دهی را تا اواسط مهر ماه ادامه داده و اجازه دهید 4 الی 5 ماه گیاه شما استراحت کند. وقتی طول روز کوتاه می شود و وارد نیمه دوم سال می شویم گیاهان هوشمند هستند و از تغییر نور متوجه می شوند که فصل خواب رسیده است. این نکته مهم است  که بدانید گیاهان پیر نشوند و دچار پوسیدگی نشوند. افراط در استفاده از کود های شیمیایی می تواند ضرر های غیر قابل جبرانی به گیاه شما بزند و باعث سوختن گیاه شما شود در نتیجه به جدول هایی که پشت کود ها نوشته شده است و میزان توصیه شده توجه کنید.

نحوه استفاده از کود های شیمیایی

کود آهن

یکی از پر مصرف ترین کود ها برای گیاهان آپارتمانی کود آهن می باشد. آهن موجود در این کود برای رساندن مواد مغذی به گیاه مؤثر است و به تنفس گیاهان کمک می کند. از این کود میتوانید زمانی که برگ گیاهان رو به زردی می روند استفاده کنید.

پرلیت

پرلیت گونه ای از شیشه یا سنگ آتشفشانی است که میتواند خاک گیاه را سبک کند و به ریشه گیاهان آب و اکسیژن برساند. پرلیت ها باعث جوانه زنی بهتر گیاهان می شوند. مزایای استفاده از پرلیت این است که مقداری از رطوبت و مواد مغذی را در خود ذخیره می کنند و در صورت نیاز به گیاه می رسانند

پوکه

پوکه موادی است که آب اضافی موجود در خاک را جذب می کند تا به ریشه گیاه آسیب نرسد. زهکشی خاک را افزایش می دهد و مانند پرلیت مواد مغذی را درون خود ذخیره می کند.

کود تقویتی

کود گرانول

کود گرانول یک ماده بسیار مغذی برای برای افزایش رشد گیاهان است. این کود دارای فسفر بالا ، نیتروژن و روی است همچنین این کو برای گیاهان گل دار مناسب است و گلدهی آنها را افزایش می دهد. گرانول ها در افزایش پاجوش دهی گیاهانی مانند سانسوریا و زاموفیلیا مؤثر هستند.

ورمی کمپوست

ورمی کمپوست ها کودهایی هستند که از کرم های خاکی تولید شده اند که از هر گونه بیماری و آفت عاری هستند. ورمی کمپوست برای انواع گیاهان چه آپارتمانی و یا فصلی مناسب می باشند.

چطوری کود ها را رقیق کنیم؟

برای کود دادن به گیاهان آپارتمانی، باید دستورالعمل موجود بر روی بسته کود را رعایت کرد. برای رقیق کردن کود پودری، مثلاً کود 20-20-20، می‌توانید به این صورت عمل کنید:

  1. ابتدا یک سطل یا دیگی برای مخلوط کردن آماده کنید.
  2. به تعداد قاشق‌های مورد نیاز از کود پودری را به داخل سطل بریزید.
  3. حالا با اضافه کردن آب، کود را رقیق کنید. برای هر یک کیلوگرم کود، حدود ۴ لیتر آب لازم است.
  4. با استفاده از یک قاشق یا میزان، مخلوط کود و آب را به خوبی هم زنید تا کود کاملاً حل شود.
  5. هنگام ریختن کود در گلدان، حواستان باشد که کود به برگ‌ها و ریشه‌های گیاه نرسد.

در نهایت، بهتر است برای هر گیاه آپارتمانی، نیاز به کوددهی را بررسی کرده و با کود مورد نیاز آن کود یاری را انجام دهید. همچنین، حواستان به میزان کوددهی باشد. کود دهی بیش از حد باعث آسیب به گیاه و خاک شود.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و مطالب آن برای شما مفید بوده باشد. بهتر است بعد از شناخت انواع کود برای گیاهان با مطالعه مقاله تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی چگونه است با نکات کودیاری گیاهان نیز آشنا شوید و به بهترین نحوه گیاهان خود را کوددهی کنید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

20 دیدگاه

  1. سونیا 30 دی, 1401 در 11:17 ب.ظ - پاسخ

    برای گل دهی باید کدام عنصر کود بیشتر باشد؟

    • باغ گل رضوان 30 دی, 1401 در 11:59 ب.ظ - پاسخ

      سلام برای گل دهی گیاه باید ازکود تقویتی با پتاسیم بالا استفاده کرد.

  2. شاهین 4 بهمن, 1401 در 1:53 ب.ظ - پاسخ

    سلام همه گیاهان به کود احتیاج دارند؟

    • باغ گل رضوان 4 بهمن, 1401 در 11:05 ب.ظ - پاسخ

      سلام بله همه گیاهان برای رشد بهتر به کود تقویتی احتیاج دارند.

  3. سحر 20 بهمن, 1401 در 8:07 ب.ظ - پاسخ

    زیاده روی در کوددهی میتواند باعث خرابی گیاه شود؟

    • باغ گل رضوان 23 بهمن, 1401 در 7:15 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، بله می تواند باعث سوختن گیاه شود.

  4. پرهام 16 اسفند, 1401 در 8:36 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید برای گیاه پتوس چه کودی مناسبه؟

  5. حجت زاده 24 اسفند, 1401 در 9:43 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید من چند ماهیه گیاه سانسوریا خریدم چه کودی باید براش بخرم؟

    • باغ گل رضوان 25 اسفند, 1401 در 6:32 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما هورمون سیتوکینین برای سانسوریا مناسب است پیشنهاد میکنیم مقاله نحوه نگهداری از گیاه سانسوریا را مشاهده کنید.

    • زهرا 26 اردیبهشت, 1402 در 1:34 ب.ظ - پاسخ

      سلام. مزیت استفاده از پرلیت برای گیاه چیه؟

      • باغ گل رضوان 28 اردیبهشت, 1402 در 3:23 ب.ظ - پاسخ

        سلام خدمت شما کاربر عزیز. استفاده از پرلیت در گیاه باعث جوانه زنی بهتر گیاه می شود.

  6. احمد 29 اسفند, 1401 در 6:45 ب.ظ - پاسخ

    درود بر شما
    لطفا دستور مصرف کود زاج سبز برای گل کاغذی را بفرمائین
    ممنون میشم

    • باغ گل رضوان 2 فروردین, 1402 در 4:43 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما برای کوددهی گل کاغذی با زاج سبز در فصل بهار و تابستان باید این کار را انجام دهید و در هر یک لیتر آب دو گرم از کود را مخلوط کنید سپس به خاک گیاه اضافه کنید این کار را میتوانید ماهی یکبار تکرار کنید. همچنین برای این گیاه میتوانید ازکود آهن نیز استفاده کنید.

  7. غفوری 26 فروردین, 1402 در 11:14 ب.ظ - پاسخ

    سلام چه میزان کود باید استفاده کرد برای هر گیاه

    • باغ گل رضوان 27 فروردین, 1402 در 2:22 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، میزان مورد نیاز برای گیاهان بر روی بسته های کود تقویتی گیاهان نوشته شده است.

  8. سهیلا 3 اردیبهشت, 1402 در 10:11 ب.ظ - پاسخ

    سلام برای سبک شدن خاک باید از چه کودی استفاده کنیم؟

    • باغ گل رضوان 4 اردیبهشت, 1402 در 7:38 ب.ظ - پاسخ

      سلام و عرض ادب خدمت شما میتوانید از پرلیت برای سبک کردن خاک استفاده کنید.

  9. شیرین 8 خرداد, 1402 در 11:34 ب.ظ - پاسخ

    شب بخیر پو که رو برای همه کیاهان میشه استفاده کرد؟

    • باغ گل رضوان 10 خرداد, 1402 در 11:59 ق.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله میتوانید از پوکه برای همه گیاهان استفاده کنید.