آخرین بروز رسانی: 24ام اسفند, 1402

نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی چگونه است

همان‌ طور که می‌ دانید، امروزه اغلب افراد در آپارتمان […]

همان‌ طور که می‌ دانید، امروزه اغلب افراد در آپارتمان زندگی می‌ کنند و نمی ‌توانند به کاشت و نگهداری گیاهان مختلف در باغچه حیاطشان بپردازند. به همین خاطر، ترجیح می‌ دهند تا از گیاهان آپارتمانی متنوع در منازل خود استفاده کرده و هوای محیط پیرامون خود را به‌ خوبی تصفیه نمایند. اما برخی از افراد روش‌های اصولی نگهداری از گیاهان آپارتمانی را نمی ‌دانند و در کم‌ترین زمان ممکن، گل و گیاهانشان مورد آسیب قرار می ‌گیرند. همچنین تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی یکی از مهم ترین عوامل در نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. در این قسمت از مقاله میخواهیم بدانیم نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی آشنا چگونه است. خواهشمندیم تا انتها با ما همراه بمانید و مطالب ذکر شده را مورد مطالعه و بررسی‌ قرار دهید.

تنظیم هوای منزل

اولین اقدامی که باید برای نگهداری از گیاهانتان انجام دهید، تنظیم هوای منزل می ‌باشد. لازم است بدانید گیاهان همانند دیگر موجودات زنده، نیاز به هوای تازه و مناسب دارند و در غیر این صورت سریعاً آسیب‌پذیر شده و از بین می‌ روند. اکسیژن می ‌تواند باعث مقاوم شدن ساقه گیاهان شده و برگ‌ های آن شاداب گرداند. اگر می‌ خواهید در آپارتمان از گیاهانتان نگهداری کنید، به شما پیشنهاد می ‌دهیم تا روزانه ساعات مشخصی را در و پنجره‌ های منزل را گشوده و اجازه دهید اکسیژن کافی به گیاهانتان برسد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

تنظیم نور برای گیاهان آپارتمانی باید چگونه باشد

از دیگر موضوعاتی که افراد می‌بایست در نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی به آن توجه کنند، تنظیم نور می‌ باشد. نور خورشید یکی از اصلی‌ترین منابع تغذیه برای گیاهان محسوب می ‌شود و با وجود آن گل و گیاه‌ ها رشد چشمگیری خواهند داشت. البته دقت نمایید گیاهان مختلف میزان نور مشخصی را برای رشد نیاز دارند و می‌بایست در هنگام خرید به این نکته نیز توجه داشته باشید. اگر در منزل خود نور خوبی ندارید می توانید با خرید لامپ رشد گیاه این مشکل را حل کنید.

آبیاری مناسب گیاهان آپارتمانی

از دیگر نکاتی که توجه به آن باعث می ‌شود گیاهان همواره شاداب و سرزنده باشند، آبیاری مناسب و اصولی است. بسیاری از افراد همواره در آبیاری گیاهان زیاده‌ روی می ‌کنند، باید بگوییم این اقدام سبب می ‌گردد ریشه گیاه سریعاً مورد پوسیدگی قرار گیرد و برگ‌ ها زرد شوند. برای این که بتوانید آبیاری مناسبی داشته باشید، لازم است در زیر گلدان چندین سوراخ ایجاد کرده تا آب‌ های اضافی از آن خارج شوند و گیاه آسیب نبیند. آبیاری هر یک از گیاهان با توجه به نوع آن‌ ها انجام می ‌شود، به‌عنوان مثال؛ برخی گیاهان تنها یک ‌بار در ماه نیاز به آبیاری خواهند داشت و برخی دیگر می‌بایست دو بار در هفته آب کافی به آن‌ ها برسد. به طور کلی گیاهان در فصل تابستان به دلیل تبخیر بیشتر آب، به آب بیشتری احتیاج دارند. برای این که بتوانید از نحوه آبیاری گیاهتان آگاه شوید، می‌بایست نحوه نگهداری از گیاه را از فروشنده پرسیده و از آن یک مشاوره کوتاه دریافت نمایید. برای مثال گیاه زامیفولیا یکی از گیاهانی است که نسبت به کم آبی مقاوم است.

آبیاری گیاهان آپارتمانی

روش آبیاری گیاهان آپارتمانی چگونه است

برای آبیاری گیاهان باید آب را بگذاریم یک شب در دمای محیط بماند تا هم کلر آن از بین برود و هم دمای محیط شود از دادن آب سرد به گیاه خودداری کنید. هنگام آبیاری گیاهان با آبپاش مراقب باشید تا آب روی برگ های گیاه ریخته نشود زیرا میتواند باعث ایجاد لک در گیاه یا انواع بیماری های قارچی در گیاه شود. آبیاری به گیاه باید به آرامی انجام گیرد اگر آب را با فشار زیاد درون خاک گلدان بریزیم باعث آسیب به ریشه گیاه می شود. بعد از پایان آب دهی به گیاه اجازه دهید آب اضافه از زیر گلدان پلاستیکی خارج شود و بعد از گذشت یک ساعت آب خارج شده در زیر گلدانی را تخلیه کنید.

نکات مهم رشد گیاهان آپارتمانی

گیاه میتواند بر اساس مدت زمان طول روز تشخیص دهد که باید در دوران رشد باشد و یا زمان استراحت باشد. یعنی در فصول بهار و تابستان که طول روز ها بلند تر هستند گیاه تشخیص می دهد که باید رشد خیلی خوبی داشته باشد ولی در فصول پاییز و زمستان این اتفاق برعکس است و زمانی که طول روز کاهش پیدا می کند گیاه تشخیص می دهد که باید وارد فاز استراحت شود و رشد خود را به شدت کاهش می دهد.

نکات مهم رشد گیاهان

رسیدگی به خاک گلدان

از دیگر موضوعاتی که برای نگهداری گیاهان باید مورد توجه افراد قرار بگیرد، رسیدگی به خاک گلدان‌ ها می ‌باشد. خاک‌هایی برای گل‌ های کاشانه‌ ای مناسب می‌ باشند که در ترکیبات آن‌ ها مقدار قابل ‌توجهی ماسه وجود داشته باشد. هنگام پر کردن خاک درون گلدان، به هیچ ­وجه نباید آن را فشرده نمود، زیرا این اقدام سبب می‌ شود اکسیژن‌ رسانی به قسمت‌ های متنوع خاک انجام نشده و گیاه سریعاً مورد آسیب قرار گیرد. علاوه بر این موضوع، خاک‌ ها باید در مدت زمان مشخصی مورد تعویض قرار گیرند که این اقدام به هیچ­ وجه در روز های گرم سال همچون فصل تابستان نباید انجام شود.

نیاز دمایی گیاهان به چه صورت است

گیاهان برای این که بتوانند همواره شاداب و سرزنده بمانند، می‌بایست دمای محیط پیرامونشان متعادل باشد. فراموش نکنید تمام گل ها و گیاهان آپارتمانی بهترین رشد را در دمایی بین 18 تا 25 درجه دارند دمایی که انسان در آن احساس خنکی کند. دما یکی از آیتم هایی است که اگر درست برای گل آپارتمانی شما تنظیم نشود باعث بروز تنش روی آن گیاه می شود و به زودی آفات و بیماری ها به سراغ گیاه شما می آید. اگر دمای شما از 18 درجه پایین تر آید رشد گیاه متوقف می شود و تا 10 درجه گیاه شما شروع میکنه به آلارم دادن و باز هم اگر از این حیطه پایین تر بیاد حاشیه برگ ها ممکن است سیاه یا سوخته شوند، این اتفاق بیشتر مواقع، زمستان ها از پنجره هایی که سوز شبانه به گیاه حمله می کنند خودشان را نشان می دهند در نتیجه حواستان به این موضوع باشد. عکس این قضیه نیز میتواند اتفاق بیافتد اما به چه صورت؟ اگر در روز های گرم تابستان دمای ما کم کم بالا برود و ما به دما بی توجه باشیم اول از همه رشد گیاه متوقف می شود و هر چقدر دما از 30 درجه بالاتر برود نوک گیاه زرد و خشک می شود طوری که اگر به آن دست بزنید خرد میشود و میریزد. در این مواقع باید چکار کرد؟ 1. دما را کنترل کنید 2. رطوبت محیط را بالا ببرید برای این کار میتوانید با اسپری کردن گل ها و گیاهانتون دما را برای آنها متعادل کنید و کمی آنها را خنک کنید.

خیلی از افراد که از گل و گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنند همه موارد برای رسیدگی به گیاه را رعایت می کنند و بهترین کود تقویتی گیاهان را برای گیاه تهیه می کنند، بهترین محیط را برای آن فراهم می کنند اما گیاهشان رشدش متوقف شده و رشد نمی کند یادتان باشد در این مواقع اول از همه به دمای نگهداری گیاه فکر کنید اگر دمای مناسبی داشته باشید مسلما گیاهتون رشد فوق العاده خوب و عالی خواهد داشت.

نیاز دمایی گیاهان

نیاز رطوبتی گیاهان چگونه است

اغلب گیاهان تمایل دارند تا رطوبت کافی به آن‌ها برسد، رطوبت یکی از نیاز هایی است که گیاهان شما را همیشه شاداب و سرحال نگه می دارد. گرد و غبار را از روی گیاه پاک می کند و روزنه های هوایی باز می شوند و تنفس گیاه بهبود پیدا می کند دما متعادل می شود و کمک می کند برگ های شما همیشه سرحال، درخشان و با طراوت باشند اما اگر نیاز رطوبتی گیاهان آپارتمانی را درست برای آن تأمین نکنید و در اسپری کردن و یا رساندن رطوبت به گیاهتان افراط کنید گیاهانتان را دچار بیماری های قارچی می کنید و به زودی لکه های قهوه و ای و زرد رنگ روی برگ ها نمایان می شوند. در این خصوص چند نکته کلیدی وجود دارد که اگر رعایت کنید به مشکل نمی خورید.

اولین نکته این که بهترین زمان رطوبت رساندن به گیاه شما، صبح زود و یا موقع غروب خورشید است و در طول روز که شدت نور بالا است اگر شما به گیاهتان رطوبت برسانید قطرات آب روی برگ ها مثل ذره بین عمل می کنند و باعث می شود روی برگ ها لکه بیافتد و گیاه دچار بیماری لکه برگی شود. یکی از گیاهانی که به رطوبت زیادی احتیاج دارد گیاه آگلونما است.

نکته دوم، زمانی که از رطوبت صحبت می کنیم اولین چیزی که به فکر همه می رسد اسپری کردن گیاه است. اسپری کردن گیاه راه دارد و نباید گیاه را بد عادت کنید لزومی ندارد گیاه را روزی چندین بار اسپری کنید زیرا ممکن است زمانی برای شما سفری پیش بیآید و یا گرفتاری پیش بیآید و شما نتوانید در آینده روزی سه، چهار بار گیاهتان را اسپری کنید در نتیجه آن گل بد عادت شده و دچار تنش شده و صدمه می بیند.

نحوه رطوبت رسانی به گیاه چگونه است

برای گیاهان رطوبت دوست روزی یکبار و برای سایز گیاهان آپارتمانی حتی هفته ای 2 تا 3 بار رساندن رطوبت کافی است. شما میتوانید با سه روش زیر رطوبت گیاه خود را تأمین کنید.

نیاز رطوبتی گیاهان

اولین راه برای رطوبت رسانی گیاهان استفاده از اسپری مه پاش است سری اسپرس های مه پاش قابل تنظیم است و اگر سری آبپاش شما به تیزی آب را اسپری کند، این کار مخصوص سمپاشی و دفع آفات است و برای مه پاشی مناسب نیست.

اگر شما شاغل هستید و زمانی برای اسپری کردن و رسیدگی های دقیق به گل و گیاهتان را ندارید، میتوانید یکی از ترفند های عالی را در رابطه با تأمین رطوبت گیاه اجرا کنید. برای این کار کافیست گلدان را از روی زیر گلدانی بردارید و از تعدادی مانع استفاده کنید. میتوانید از سنگ ریزه ، تکه ای آخر و با کاسه های برعکس شده و یا سنگ بزرگ استفاده کنید به این صورت که سنگ ها را روی زیر گلدانی میریزیم و سطح آن را صاف میکنیم زیر گلدانی را با استفاده از آبپاش دستی پر از آب می کنیم و گلدان را روی سنگ ها قرار می دهیم به این صورت شما برای گیاهتان یک جزیره درست کرده اید در طول روز با دمای محیط که آب ها تبخیر شوند رطوبت و طراوت گیاهتان را تأمین می کند.

شما از راه های دیگری هم میتوانید رطوبت مورد نیاز گیاهتان را تهیه کنید به عنوان مثال از دستگاه های بخور استفاده کنید که رطوبت ساز هستند و هوای خانه را مرطوب می کنند دستگاه بخور سرد بهتر از بخور گرم است باعث می شود بیماری ها شیوع پیدا نکنند.

نحوه درخشان شده گیاهان

وجود گرد و غبار بر روی برگ های گیاه علاوه بر اینکه از زیبایی و رخ زیبای گیاهان ما می کاهد، یک نکته بسیار مهم و قابل تأمل دارد اینکه به شدت دریافت نور توسط گیاه را کاهش می دهد و این نکته باعث می شود تولید انرژی و تولید قند در گیاه به شدت کاهش پیدا کند و سبب ضعیف شدن گیاه شود. با ما همراه باشید تا با نحوه درخشان شده گیاهان آشنا شوید.

تمیز کردن برگ گیاهان

روش های تمیز کردن برگ گیاهان

چندین روش برای تمیز کرد سطح برگ های گیاهان وجود دارد که ما آن ها را خدمتتان عرض می کنیم.

در روش اول شما میتوانید به اندازه یک سوم لیوان یکبار مصرف، سرکه سفید را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن ولک (روغن امولسیون شونده) را داخل آب حل میکنید و به سرکه اضافه میکنید و داخل این ترکیب یک لیتر آب اضافه کنید آنها را کاملا مخلوط کنید. مقدار سرکه این ترکیب نباید به هیچ عنوان بیشتر باشد زیرا باعث سوزانندگی می شود سرکه برای خنثی کردن بیکربونات هایی که روی برگ می ماند برای آبیاری، استفاده میکنیم. با استفاده از محلول درست شده باید بر روی کل برگ اسپری کنیم و کل سطح برگ را پوشش دهیم یعنی سطح برگ کاملا شسته شود و پس از اینکه آب از روی برگ پایین ریخت با استفاده از یک پارچه تمیز، سطح برگ را به آرامی تمیز میکنیم و برای اینکه اثر سرکه باقی نماند دوباره این کار را با آب اسپری می کنیم که حالت سوزش و سوزانندگی بر روی برگ ما نماند.

روش دوم استفاده از صابون های محلول پاشی است، این صابون ها با صابون های معمولی و مایع های ظرفشویی تفاوت دارد اینها صابون های غیر یونی هستند و هیچگونه علائم نامساعد و ضرری برای گیاه ما ندارند. برای تمیز کردن برگ ها با این روش باید به میزان یک قاشق غذاخوری از این صابون را داخل یک لیوان آب ریخته و آن را حل کنید و آن را داخل ظرف سمپاش ریخته و درون آن یک لیتر آب اضافه کنید. نکته مهم در رابطه با استفاده از صابون های محلولی پاشی این است که نیاز دوباره به اسپری آب نیست زیرا این صابون ها خاصیت سوزانندگی به هیچ عنوان نخواهند داشت. در این روش نیز باید کاملا سطح برگ پوشش داده شود و با استفاده از یک پارچه تمیز سطح برگ را پاک کنید. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این صابون ها بهتر است مقاله صابون محلول پاشی چیست را مطالعه کنید.

روش سوم، در رابطه با تمیز و درخشان کردن برگ های گیاه این است که روش سومی هم برای اینکار وجود دارد و آن این است که در نصف لیوان آب سرد، پنج تا شش قطره شیر کم چرب را اضافه کنید و با یک تکه پنبه یا پارچه نرم را به محلول آغشته کنید و سطح برگ ها گیاهتان را تمیز کنید.

گیاهان آپارتمانی

توجه به آفت گیاه

همه ما می ‌دانیم که گیاهان در اثر عوامل متنوعی به‌شدت دچار آفت می ‌شوند و این موضوع افراد بسیاری را نگران می‌ کند. در صورت مشاهده آفت‌ ها، باید سریعاً به جلوگیری از گسترش آن‌ ها بپردازید و گیاه خود را از نابودی نجات دهید. دقت داشته باشید برخی از آفت‌ ها سرعت گسترششان بسیار بالاست و می ‌توانند سریعاً ریشه و برگ گیاه را تحت‌ تأثیر خود قرار دهند. می توانید با خرید سم گیاهان آپارتمانی این مشکل را حل کنید.

چگونه می‌توانیم آفات گیاهان آپارتمانی را از بین بریم؟

علاقه ما به داشتن بخشی از طبیعت در منزل، باعث می‌شود که همیشه گیاهان آپارتمانی را در داخل خانه داشته باشیم. اما گاهی این گیاهان زیبا، با خود آفات و حشراتی را به داخل خانه می‌آورند. بهترین راه برای نابودی آفات و حشرات این است که هرچه سریعتر با یک صابون حشره کش تخصصی به فروشگاه گیاهان بروید و آن را خریداری کنید.

کوددهی

گیاهان علاوه بر نور و آب برای رشد خود نیاز به مواد مغذی دارند. تغذیه گیاهان آپارتمانی برای حفظ سلامتی آنها اهمیت زیادی دارد. برای این کار بهتر است کود تقویتی مناسب برای هر گیاه را بشناسیم و با توجه به نیاز های آن گیاه، کوددهی مناسبی داشته باشیم. نکته دیگر اینکه نباید بیش از اندازه به گیاهان کود بدهیم کوددهی زیاد باعث رشد بیشتر گیاه نمیشود بلکه کوددهی بیش اندازه باعث ایحاد مسمومیت در گیاه شده و در نهایت ریشه گیاه را از بین ببرند. به گیاهانی که ریشه ضعیف و نا سالمی دارند کود ندهید زیرا این کار باعث آسیب جدی به ریشه گیاه می شود. بهتر است برای کوددهی به گیاهان، این کار را در فصل رشد انها انجام دهید معمولا گیاهان در فصل بهار و تابستان رشد بیشتری دارند.

کوددهی

استفاده از گلدان‌هایی با اندازه مناسب

یکی دیگر از نکاتی که می‌بایست برای نگهداری و خرید گیاهان آپارتمانی به آن توجه داشته باشید، استفاده از گلدان‌ هایی با اندازه مناسب می ‌باشد. گلدان‌ ها اگر بیش از اندازه کوچک باشند، گیاهان خشک شده و طراوت اولیه‌ شان را از دست می ‌دهند و باید از استفاده آن‌ ها جلوگیری کرد. اگر گیاهتان سریع رشد می ‌کند، باید گلدان آن را زود هنگام تعویض کنید. در غیر این صورت ریشه گیاهان پیچیده شده و رشد گیاه متوقف شده و رفته ‌رفته نابود می ‌گردد.

سخن پایانی

همان‌طور که تاکنون متوجه شده‌اید، گیاهان برای این که بتوانند عمر طولانی داشته باشند، می‌بایست به‌ خوبی نگهداری و مورد رسیدگی قرار گیرند. بسیاری از افراد پس از خرید گیاه مد نظرشان، به آن بی‌ توجهی می ‌کنند و پس از آسیب دیدن آن، به‌ شدت ناراحت می ‌شوند؛ لذا خواهشمندیم به گیاهان به‌ خوبی رسیدگی نمایید و منزلتان را با استفاده از آن‌ ها مزین کنید.

امیدواریم از مطالعه مقاله ( نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی چگونه است ) اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با گیاهان خانگی آفتاب دوست را مطالعه کتید تا در فصل تابستان بتوانید گیاهان زیبایی را تهیه و از نگهداری آن لذت ببرید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

12 دیدگاه

  1. حامد 28 دی, 1401 در 5:09 ب.ظ - پاسخ

    سلام اسپری کردن آب روی گیاهان برای رطوبت رسانی مفیده؟

    • باغ گل رضوان 29 دی, 1401 در 12:06 ب.ظ - پاسخ

      سلام بله برای گیاهانی که به رطوبت بالایی احتیاج دارند مفید است.

  2. لیلا امیری 3 بهمن, 1401 در 12:31 ب.ظ - پاسخ

    سلام گلدان در رشد گیاه تأثیر دارد؟

    • باغ گل رضوان 4 بهمن, 1401 در 9:33 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر عزیز، بله اندازه گلدان در رشد گیاهان تأثیر دارد.

  3. فرشاد 26 بهمن, 1401 در 11:38 ب.ظ - پاسخ

    سلام همه گیاهان باید کودیاری شوند؟

    • باغ گل رضوان 27 بهمن, 1401 در 6:30 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله همه گیاهان به کودیاری احتیاج دارند.

  4. Farnam 18 اسفند, 1401 در 10:30 ب.ظ - پاسخ

    خیلی کامل بود ممنون از سایت خوبتون🙏🏻

    • باغ گل رضوان 20 اسفند, 1401 در 4:11 ب.ظ - پاسخ

      سلام ممنون از نظر و توجه شما کاربر محترم.

  5. فرید 20 فروردین, 1402 در 9:53 ب.ظ - پاسخ

    سلامخسته نباشی
    واقعاعالی همه چیز روگفتین ممنون ازشما

    • باغ گل رضوان 21 فروردین, 1402 در 8:14 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر عزیز، ممنون از نظر و توجه شما.

  6. نوروزی 10 خرداد, 1402 در 10:30 ب.ظ - پاسخ

    نور خونه من خیلی کمه اما عاشق گل و گیاهم چیکار کنم

    • باغ گل رضوان 12 خرداد, 1402 در 3:53 ب.ظ - پاسخ

      سلام و عرض ادب میتوانید از گیاهان مقاوم به کم نوری استفاده کنید یا از لامپ رشد گیاه آپارتمانی استفاده کنید.