پروشاپ رویال
آخرین بروز رسانی: 26ام اسفند, 1402

نکات مهم درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی

استفاده از گیاهان در منازل و به‌ خصوص آپارتمان‌ ها […]

استفاده از گیاهان در منازل و به‌ خصوص آپارتمان‌ ها به یک امر رایج تبدیل شده است، در تمامی خانه‌ ها می ‌توان حداقل دو نوع از گل‌ ها و گیاهان را مشاهده کرد. دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد؛ از مهم‌ ترین دلایلی که مردم به استفاده از گل آپارتمانی در منازل خود روی آورده‌ اند این است که وجود گل‌ ها در خانه علاوه بر اینکه به زیبایی محیط کمک بسیاری می‌ کند، باعث ایجاد هوای مناسب در فضای داخل خانه نیز می ‌شود و به‌ طور کلی می ‌توان ادعا داشت که علاقه‌ مندی به گل و گیاه، مهم‌ ترین دلیل استفاده از آن‌ ها در محیط خانه است. باید به این نکته مهم توجه داشت که گیاهان برای شادابی و زیبایی به مراقبت احتیاج دارند، از تعویض به‌ موقع خاک گیاهان آپارتمانی گرفته تا آبیاری درست آن‌ ها همگی از جمله مواردی هستند که باید در رابطه با گل‌ های آپارتمانی مورد توجه قرار داد. در این مطلب به بیان نکات مهم درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی بدانید، پرداخته خواهد شد.

چرا آبیاری درست گیاهان آپارتمانی اهمیت دارد؟

سؤالی که ممکن است برای شما پیش آید این است که چرا آبیاری درست گیاهان آپارتمانی اهمیت دارد؟ همان‌ طور که می ‌دانید بسیاری از افراد تفکرشان بر این است که با آبیاری مداوم می توان به رشد گیاه و به شادابی آن کمک کرد؛ در حالی‌ که این فکر یک فکر غلط است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید علت از بین رفتن بسیاری از گیاهان، آبیاری نادرست آن‌ ها است، لذا توجه به این مسئله از اهمیت زیادی برای افرادی که از گل و گیاهان آپارتمانی استفاده می ‌کنند، برخوردار است. مثلا گیاه سانسوریا یکی از گیاهانی است که نیاز به آبیاری زیادی ندارد. در ادامه به شرح نکاتی که بهتر است درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی بدانید، پرداخته خواهد. شاید توجه به این مسائل باعث شود تا گیاهان موجود در خانه را از پوسیدگی و از بین رفتن، نجات دهید.

آبیاری گیاهان آپارتمانی

نکات مهم درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی

نکته بسیار مهم در مورد آبیاری گیاهان تفاوت خیس شدن کامل خاک و نم خاک است. هیچ گیاهی دوست ندارد به طور مدام ریشه هایش درون آب باشد و آب زیادی را دریافت کند زیرا آب بیش از اندازه باعث میشود اکسیژن خاک به شدت کاهش پیدا کند میکرو ارگانیزم های بی هوازی که عامل فساد هستند زیاد میشوند و پوسیدگی گیاه را به همراه دارند از این رو بهترین حالت رطوبت خاک گیاهان آپارتمانی این است که خاک یک نم یا حالت دو نم باشد پس این نکته را حتما رعایت کنید فواصل آبیاری را با یک سیخ چوبی میتونید به راحتی تشخیص بدهید. با مطالعه این مطلب مطمئناً به روش‌ های صحیح آبیاری آشنایی پیدا خواهید کرد و چنان چه اشتباهاتی را در این زمینه داشته‌اید، جبران خواهید کرد.

بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

از آنجایی که هیچ زمان بندی دقیقی برای نحوه آبیاری گیاهان  وجود ندارد چون روزها، طول روزها و دما مدام در حال تغییر است پس حتما با یک سیخ چوبی، نم خاک را اندازه گیری میکنیم به این صورت که سیخ چوبی را به اندازه یک سوم تا دو سوم درون خاک از لبه گلدان فرو میبرید داخل خاک 20 ثانیه نگه میداریم و وقتی بیرون کشیدید اگر دانه های خاک به سیخ  چسبیده بود و حالت نمناک بود نیازی به آبیاری نیست اما اگر سیخ کاملا خشک بود میتونید آبیاری را تکرار کنید. خیلی از افرادی که علاقه‌مند به استفاده از گل و گیاه هستند، نمی ‌دانند که بهترین زمان مناسب برای آبیاری گل و گیاهان چه زمانی است. بهتر است بدانید که قبل از طلوع خورشید بهترین زمان برای آبیاری گل و گیاهان آپارتمانی است و هر چقدر که زمان می‌گذرد و به شب نزدیک می ‌شود، زمان آبیاری گیاهان به بدترین حالت خود نزدیک می ‌شود. بهتر است در این ساعات به آبیاری مشغول نشوید چرا که در شب میزان کمی از آب موجود تبخیر می ‌شود و همین عامل می ‌تواند دلیلی برای بروز مشکلات قارچی باشد. مجدداً تاکید می ‌گردد که به هنگام آبیاری در ظهر، از ریختن آب بر روی برگ گل‌ ها خودداری کنید. گیاه سانسوریا یکی از گیاهان مقاوم به کم آبی است. بهتر است این گیاه را در ساعات اولیه روز آبیاری کنید.

روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی

از آب مناسب برای آبیاری استفاده کنید

در رابطه با آب مورد استفاده برای آبیاری باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. آب نباید کلر داشته باشد و نباید سرد باشد. دمای آب باید با دمای محیط یکسان باشد؛ نکته اولی که در رابطه با آبیاری گیاهان وجود دارد این است که آبی که ما برای آبیاری استفاده می کنیم حتما باید آب تصفیه شده باشد و یا آبی که به صورت بیات است یعنی حداقل 24 تا 48 ساعت در فضای آزاد قرار گرفته و کلر آن به حداقل میزان رسیده برای آبیاری گیاه نباید از آب جوشیده و سرد شده استفاده کرد زیرا این آب جزء مضر ترین آب ها برای گیاهان است چون به شدت سنگین است و املاح بالایی دارد. نکته بسیار مهم در زمان آبیاری که ما باید دقت داشته باشیم این است که ما پس از آبیاری اگر ببینیم بین 15 تا 20 ثانیه بعد از آبیاری آب از زیر گلدان خارج شود یعنی خاک ما خیلی سبک است و تمام خاک گلدان خیس نشده و ریشه گیاه تشنه می ماند. در این مورد اگر تخلیه آب از زیر گلدان یک دقیقه تا 70، 80 ثانیه طول بکشد یعنی خاک متوسط است و اگر بیش از 3 دقیقه طول بکشد خاک سنگین است و باید خاک گلدان حتما عوض شود. گیاه آگلونما یکی از گیاهانی است که نسبت به دمای آب و شرایط نگهداری حساس می باشد.

روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی

آب را بر روی برگ گل‌ ها نریزید

متأسفانه یکی از اشتباهات رایج در بین افراد هنگام آبیاری گیاهان این است که آب را بر روی برگ آن‌ ها می ‌پاشند. باید به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از گیاهان نسبت به پاشیدن آب بر روی برگ‌ ها از خود حساسیت نشان می‌ دهند و این حساسیت را با ایجاد لکه‌ های قهوه‌ای رنگ بر روی گل از خود بروز می ‌دهند. همچنین اگر ظهر ها به آبیاری گل‌ ها اقدام می ‌کنید هرگز بر روی برگ‌ ها آب نریزید. گیاه زامیفولیا یکی از گیاهانی است که نسبت به پاشیدن آب به برگ هایش حساس است و باید در آبیاری آن دقت کنید.

در هنگام آبیاری گیاه باید دقت داشته باشید آب به تمام اطراف خاک گلدان با سرعت خیلی کم و آهسته اضافه شود تا تمام دور تا دور این خاک گیاهان و گلدان مرطوب شود. در مورد گیاهانی که غلاف دارند مانند گیاه سانسوریا یک نکته مهم وجود دارد اینکه در مرکز این غلاف ها آب نباید ریخته شود زیرا رطوبت را بالا میبرد و انواع پوسیدگی ها و لکه هایی که ایجاد می شود بخاطر همین آبی است که در مرکز غلاف اضافه می شود برای آبیاری این گیاهان باید با سرعت خیلی کم و با حوصله دور تا دور این گیاه را به آهستگی آبیاری کنیم.

نیاز آبی گیاهان

زهکشی گلدان را بررسی کنید

یکی دیگر از نکاتی که بهتر است درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی بدانید این است که هر یک ماه یکبار به بررسی زهکشی گلدان بپردازید تا مطمئن شوید که آب موجود در گلدان از زیر آن خارج می ‌شود. یکی از عوامل مهم برای جلوگیری از پوسیده شدن گیاه، زهکشی مناسب است. چنانچه گلدان فلزی شما از زهکشی مناسبی برخوردار نباشد، خطرات زیادی گل‌ های شما را تهدید می ‌کند.

استفاده از گلدان های خود آبیار

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، از گلدان هایی با مخزن آب در زیر آن استفاده می شود. این گلدان ها تدریجاً آب مورد نیاز را برای رشد گیاه به آنها می دهند. در این نوع گلدان ها، انتخاب خاک بسیار حائز اهمیت است و بهتر است قبل از استفاده، کاتالوگ را مطالعه کنید.

آگاهی از نیاز آبی گیاهان

نکته دیگر از مجموعه نکاتی که بهتر است درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی بدانید این است که هر گیاهی به مقدار آب متفاوتی نیاز دارد. به طور مثال اگر در منزل از گیاهانی چون کاکتوس و ساکولنت استفاده می ‌کنید، باید آگاهی داشته باشید که نیاز آبی این گیاهان نسبت به سایر گیاهان کمتر می ‌باشد؛ بنابراین یکی از مهم‌ ترین نکات این است که نسبت به نیاز آبی گیاهان مورد استفاده در منزل آگاهی داشته باشید. شما می ‌توانید از راه‌ های گوناگون به اطلاعاتی در رابطه با نیاز آبی گیاهان دسترسی پیدا کنید.

آبیاری از کف

در روش های آبیاری بهترین و مؤثر ترین روش به این صورت است که ما یک ظرف خالی مانند زیر گلدانی بزرگتر را با استفاده از آبپاش دستی پر از آب کنیم و گلدان را داخل این ظرف قرار می دهیم پس از گذشت نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه این گلدان از کف شروع  به جذب آب میکند. حسن این روش آبیاری این است که به هیچ عنوان عناصر غذایی داخل خاک شسته نمی شود و از دسترس گیاه خارج نمی شود و هر گیاهی به اندازه ای که نیاز دارد آب را جذب می کند یعنی ما آب کم یا زیاد به گیاه نرسانده ایم. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این روش آبیاری میتوانید مقاله نحوه آبیاری گیاهان از کف چگونه است را مطالعه کنید.

روش آبیاری گیاهان آپارتمانی

در فصول سرد، میزان آبیاری را کاهش دهید

بسیاری از گیاهان در فصول سرد سال به خواب زمستانی می‌ روند و بسیاری از آن‌ ها احتیاج به آبیاری ندارند. از آنجایی که در این روز ها، میزان آب موجود در گلدان با سرعت کمتری تبخیر می‌ شود، لذا باید به این نکته توجه داشته باشید که آبیاری گیاهان آپارتمانی در فصول سرد به مقدار کمی صورت خواهد گرفت. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله نحوه آبیاری گیاهان در فصل سرما را مطالعه کنید.

از آبیاری زیاد بپرهیزید

بسیاری از افراد می‌ پندارند که هر چه بیشتر به گیاهان آب داده شود، رشد آن‌ ها سریع‌ تر بوده و بهتر رشد می ‌کنند. این یک فکر و شیوه اشتباه در رابطه با آبیاری گیاهان آپارتمانی است. از دیگر نکات موجود که بهتر است درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی بدانید این است که هر چه بیشتر به گیاهان آب داده شود، خاک آن‌ ها چسبنده‌ تر خواهد شد. توجه داشته باشید که گیاهان علاوه بر آب به اکسیژن نیز نیازمند هستند. چسبندگی خاک گیاهان که ناشی از آبدهی زیاد است، مانع از رسیدن اکسیژن مورد نیاز به گیاه شده و باعث از بین رفتن گیاه می‌ شود. گیاه سانسوریا کراواتی یکی از گیاهانی است که باید در آبیاری آن پرهیز کرد.

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی چه آبی مناسب است؟

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، بهتر است از آب بسیار خنک یا بسیار گرم استفاده نکنید. همچنین بهتر است آب که به گیاه می دهید خالی از کلر باشد.

نتیجه‌ گیری

آبیاری گیاهان آپارتمانی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ لذا دانستن این نکات قبل از خرید گیاهان آپارتمانی، به شما کمک بسیاری در رشد و زنده ماندن آن‌ ها خواهد کرد. در پایان باید خدمتتان عرض کنیم که هنگام آبیاری و غذا دادن و کوددهی به گیاهانتان همیشه حس خوبی داشته باشید زیرا گیاهان این حس و انرژی را دریافت می کنند و به آن عادت می کنند پس انرژی خوب به گیاهانتان دهید تا آنها هم به شما انرژی خوبی دهند. شما میتوانید برای تهیه گیاهان آپارتمانی به سایت فروشگاه اینترنتی رضوان گل مراجعه کنید. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و چنان چه در این باره از تجربیاتی برخوردار هستید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم برای نگهداری گل‌های بهاری رامطالعه کنید تا در مورد نحوه نگهداری از گل های بهاری اطلاعات مفیدی کسب کنید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

6 دیدگاه

  1. داوود 28 دی, 1401 در 3:47 ب.ظ - پاسخ

    سلام چه آبی برای آبیاری گیاهان مناسب است؟

    • باغ گل رضوان 29 دی, 1401 در 12:02 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر عزیز، آبی که از شب قبل مانده باشد و هم دمای محیط شده و کلر آن از بین رفته باشد.

  2. شقایق 28 بهمن, 1401 در 9:56 ب.ظ - پاسخ

    آبیاری زیاد میتونه باعث خرابی گیاهان آپارتمانی شود؟

    • باغ گل رضوان 29 بهمن, 1401 در 3:12 ب.ظ - پاسخ

      سلام بله آبیاری بیش از اندازه میتواند باعث آسیب به گیاهان شود.

  3. مکاری 15 خرداد, 1402 در 6:01 ب.ظ - پاسخ

    ابیاری زیر افتاب میتونه به گیاه اسیب بزنه؟

    • باغ گل رضوان 29 خرداد, 1402 در 4:12 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر عزیز.
      آبیاری گل آپارتمانی بهتر است در زمانی از روز باشید که نور به صورت مستقیم به گیاه برخورد نکند. در اوایل یا اواخر روز بهترین زمان است.

عنوان

رفتن به بالا