آخرین بروز رسانی: 26ام اسفند, 1402

نکات مهم برای نگهداری گل‌ های بهاری

زمانی که فصل بهار آغاز می ‌شود، بسیاری از افراد […]

زمانی که فصل بهار آغاز می ‌شود، بسیاری از افراد به دنبال این هستند که در منازل خود و خانه‌ های آپارتمانی، از گل و گیاهان زینتی بهاری استفاده کنند. گل‌ های بهاری جزء زیبا ترین گل‌ هایی هستند که با تجدید بهار می ‌توانند زیبایی را برای منزل شما به ارمغان بیاورند. بسیاری از گل‌ های بهاری برای این که به حیات خود ادامه دهند، نیازمند مراقبت‌ های ویژه هستند. این مراقبت‌ ها باید طبق نکات مهمی که در زمینه‌ی نگهداری گل و گیاه بهاری وجود دارند، انجام گیرند تا بتوانند عمر گل بهاری شما را افزایش دهند. در فصل بهار نیز می توانید از گیاهان فصلی برای زیبا‌تر کردن فضای منزل خود استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم نکات مهم برای نگهداری گل‌ های بهاری را بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

برخی از گل‌ های بهاری عبارت‌اند از:

  • گل بوستون
  • گل لی‌لی صلح
  • گل آنتوریوم
  • گل دم اسبی
  • گل ارکیده
  • گل بنفشه

ما در ادامه‌ی این مطلب تلاش می‌ کنیم که شما را با برخی از نکات مهم برای نگهداری گل‌ های بهاری آشنا کنیم تا بتوانید با توجه به این نکات، بهترین تصمیم را درباره‌ی خرید گیاهان فصلی داشته و از پژمرده شدن گل‌های خود جلوگیری کنید و میزان ماندگاری آن‌ ها را افزایش دهید. با ما همراه باشید.

عوض کردن گلدان

گل‌ های بهاری، گل‌ هایی هستند که با رسیدن بهار دوره‌ای جدید از زندگی خود را آغاز می‌کنند. همان‌ طور که می ‌دانید، این گل‌ ها در زمستان به خواب زمستانی فرو می ‌روند و در بهار از خواب بیدار می ‌شوند. پس باید تحت مراقبت قرار بگیرند تا خود را با شرایط جدید زندگی وفق دهند. عوض کردن گلدان هم به صورت دوره ای در رشد گیاهان تاثیر دارد. یکی از نکات مهمی که شما باید برای نگهداری گل و گیاهان بهاری به آن توجه کنید، فضای رشد گیاه می ‌باشد. از آنجایی که امروزه گل‌ های بهاری در گلدان‌ ها نگهداری می ‌شوند، بهتر است هر از گاهی گلدان آن‌ ها را عوض نمایید تا ریشه‌ی این گیاهان بتوانند نفس بکشند. پس از تعویض گلدان، باید کود هایی را به گیاه بدهید که بتواند به‌ خوبی از آن‌‌ ها تغذیه کند و گرسنگی خود را از این طریق برطرف نماید. علاوه بر این، دقت داشته باشید که هنگام تعویض گلدان، خاک گیاه نیز باید عوض شود و نسبت به حجم خاک قبلی، افزایش حجم داشته باشد. با خرید خاک گیاهان آپارتمانی می توانید رشد گیاهان خود را افزایش دهید.

تعویض گلدان گیاهان

هرس کردن گیاه

یکی از اقدامات و نکات مهم دیگری که برای نگهداری کردن از گل‌ های بهاری باید به آن توجه داشته باشید، هرس کردن گیاه است. هرس کردن در واقع بدین معناست که شما قسمت‌ های بدرد نخور گیاه که شامل شاخه‌ های اضافی، قسمت‌ های پژمرده و قسمت‌ های قهوه‌ای رنگ است را از گیاه جدا کنید و آن را دور بریزید. در این فصل یعنی فصل بهار، گل و گیاهان بهاری باید از آب‌ و‌ هوای بهار لذت ببرند و برای رشد از این آب‌ و‌ هوای مطلوب استفاده کنند اما ممکن است قسمت‌ های اضافی موجود بر بدنه‌ی گیاه، این اجازه را ندهد که گیاه به‌ خوبی از شرایط محیطی استفاده نماید. از این رو، توصیه می‌ شود که گیاهان بهاری را برای رشد و نمو بهتر هرس کنید. هرس کردن گیاهان بهاری با استفاده از ابزار های مخصوصی مثل قیچی‌ های هرس و اره‌ مخصوص باغبانی انجام می‌ گیرد. بهتر است که از یک فرد آشنا به امور هرس‌ کاری کمک بگیرید تا این فرد به جان گرفتن گیاه شما کمک کند.

تمیز کردن گیاه

یکی دیگر از راهکار هایی که در زمینه‌ی مراقبت از گیاهان بهاری مطرح است، تمیز کردن گیاه می ‌باشد. در فصل بهار ممکن است گرد و غبار هایی بر سطح گیاه بنشیند و فتوسنتز کردن گیاه را با مشکل مواجه کند. در این صورت لازم است که با استفاده از دستمال‌ های مرطوب و لطیف، گرد و غبار سطح گیاه را بگیرید و آن را تمیز نمایید. این کار به بهبود رشد گیاه نیز کمک شایانی می ‌کند چرا که عملکرد نفس کشیدن گیاه را آسان‌ تر می‌کند و به سطح آن نیز شفافیت می ‌بخشد. برای تمیز کردن گل‌ های بهاری، حتماً دقت داشته باشید که هر دو طرف گیاه را تمیز کنید و از اسپری‌ های مخصوصی که برای دور کردن حشرات موذی از گیاه ساخته شده‌اند، استفاده نمایید. استفاده از سم مخصوص گیاهان آپارتمانی نیز به سلامت گیاهان کمک می کند.

آبیاری منظم

همه‌ی ما می‌ دانیم که همه‌ی گیاهان اعم از گیاهان بهاری یا سایر گیاهان، برای رشد کردن احتیاج به آب دارند. حال ممکن است برخی از این گیاهان کمتر و برخی دیگر بیشتر به آب نیاز داشته باشند اما هیچ گیاهی وجود ندارد که بدون آب بتواند رشد کند. گیاهان بهاری برای این که به‌خوبی رشد کنند، نیاز دارند که به طور منظم آبیاری شوند. آبیاری منظم گیاهان بدین معناست که شما دراسرع‌ وقت و دقیقاً زمانی که گیاه به آب نیاز پیدا می ‌کند، به او آب بدهید. با این کار هم می‌ توانید در تسریع رشد گیاه مؤثر باشید و هم از پژمرده شدن گیاه جلوگیری کنید اما حتماً دقت داشته باشید که به هر گیاهی به میزان نیاز او آب بدهید نه بیشتر. آبیاری بیش از اندازه‌ی گیاه به مرور زمان مقاومت گیاه بهاری شما را کاهش می ‌دهد و در نهایت آن را پژمرده می‌ کند. گیاه سانسوریا یکی از گیاهان مقاوم به کم آبی است و نیاز به آبیاری زیادی ندارد.

آبیاری گیاهان

قرار گرفتن گیاه در شرایط آب‌ و هوایی مناسب

علاوه بر آب که یک نیاز حیاتی برای گیاه به‌ حساب می‌ آید، شرایط آب‌ و هوایی نیز در ماندگاری گیاهان بهاری بسیار تأثیر گذار است. منظور از شرایط آب‌ و هوایی این است که گیاه شما در محیطی مناسب برای رشد قرار بگیرد و بتواند از نور کافی برای رشد برخوردار شود. گیاهان بهاری نباید در محیط سرد قرار بگیرند چرا که قرار گرفتن این گیاهان در محیط سرد، باعث می‌ شود که شکوفه‌ های آن‌ ها بسوزد و حتی خود گل نیز پژمرده شود. نور آفتاب یکی از عوامل بسیار مؤثر در رشد بیشتر گیاه به شمار می‌ آید که به‌ تنهایی بخش عمده‌ای از نیاز های تغذیه‌ ای گیاه را برطرف می ‌کند؛ بنابراین حتماً توجه کنید که در بهار گیاهان را در محیطی قرار دهید که دمای مناسبی داشته باشد و بتواند نور کافی را به گیاه برساند. گیاه زامیفولیا یکی از گیاهان مقاوم به کم نوری می باشد که می توانید از آن در منزل خود استفاده کنید.

استفاده از سنگ‌ ریزه

استفاده از سنگ‌ ریزه نیز یکی از راهکار های پیشنهاد شده در جهت بهبود رشد و نمو گیاهان بهاری است. به دلیل این که این گیاهان نیاز به آب دارند، باید در بازه‌ی زمانی مشخصی آبیاری شوند اما ممکن است گاهی اوقات آب زیادی داخل گلدان این نوع از گیاهان ریخته شود. توجه کنید که این سنگ‌ ریزه‌ ها را هم در کف و هم در سطح گلدان بریزید. ریختن سنگ‌ ریزه در کف گلدان باعث می‌ شود که آب اضافی از خاک خارج شود و گیاه به رشد خود ادامه دهد. ریختن این سنگ‌ها در سطح گلدان سرامیکی نیز باعث بهبود نفوذ آب در خاک گیاه به بهترین شکل ممکن انجام شود.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید تا در مورد نحوه نگهداری از گیاهان آپارتمانی اطلاعات مفیدی کسب کنید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

4 دیدگاه

  1. سیما 28 دی, 1401 در 4:23 ب.ظ - پاسخ

    سلام گل های بهاری را هم میتوان به روش آبیاری از کف آبیاری کرد؟

    • باغ گل رضوان 29 دی, 1401 در 12:03 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، بله میتوان از این روش آبیاری استفاده نمود.

  2. مهدی 28 بهمن, 1401 در 9:52 ب.ظ - پاسخ

    خیلی کامل بود ممنونم

    • باغ گل رضوان 29 بهمن, 1401 در 3:12 ب.ظ - پاسخ

      سلام ممنون از توجه شما کاربر گرامی.