آخرین بروز رسانی: 13ام اسفند, 1402

نحوه نگهداری از گیاه فیکوس

فیکوس لیراتا با نام علمی FICUS LYRATA، گیاهانی به شکل […]

فیکوس لیراتا با نام علمی FICUS LYRATA، گیاهانی به شکل 5 ضلعی یا شبیه به ویلون را دارد که ظاهر خاص یا منحصر به فردی را دارد. این گیاه زیبا با برگ های بزرگ، سبز و چرمی خودش ظاهر فوق العاده جذابی به خانه ها می بخشد. فقط باید نحوه نگهداری از آن را یاد بگیرید. اگر نگهداری از این گیاه به خوبی انجام گیرد رشد چشمگیری خواهد داشت و جذابیت آن دو چندان میشود. نکته قابل توجه در نگهداری گیاه فیکوس سمی بودن این گیاه است. گیاه فیکوس گیاهی سمی است و باید از محلی که در آن حیوان خانگی است دور باشد. در این مقاله در مورد نحوه نگهداری از فیکوس آفریقایی یا فیکوس لیراتا مطالب مهمی را  توضیح داده ایم.

نیاز نوری گیاه فیکوس چگونه است؟

این گیاه نیاز به نور فوق العاده ای دارد که باید برای آن تامین کنید اما این گیاه نیز مانند سایر گیاهان آپارتمانی نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارد. بهترین مکان برای نگهداری از گیاه فیکوس پنجره های جنوبی است ولی هرگز نباید نور خورشید به طور مستقیم روی برگ های آن بیفتد زیرا باعث سوختگی آنها می شود.

گیاه فیکوس

نحوه آبیاری گیاه فیکوس چگونه است؟

نکته بعدی که در نگهداری صحیح از این گیاه وجود دارد نحوه آبیاری این گیاه است. در آبیاری این گیاه باید با وسواس عمل کنید و می‌توانید از آبپاش برای آسان‌تر شدن این عمل استفاده کنید. باید آب را 24 ساعت در ظرفی بریزید تا دمای آب هم دمای محیط شود. این کار باعث می شود که کلر و فلوراید آب نیز کاهش یابد و املاح آب نیز ته نشین شود. بعد از گذشت این مدت زمان گیاه را سیراب کنید. اگر در آبیاری افراط کنید روی برگ ها لکه های قهوه ای می بینید و که ظاهر زشتی به گیاه می دهد و اگر به آن توجه نکنید برگ ها زرد شده و شروع به ریزش میکنند و بر عکس اگر در آبیاری گیاه خود کم کاری کنید باعث می شود که برگ ها از حاشیه سیاه شوند و از پایین گیاه شروع به خزان و افتادن می کنند در نتیجه باید در آبیاری گیاه یک معیار مشخص داشته باشید. حتما توجه داشته باشید که آبیاری این گیاه را با دقت انجام دهید تا همیشه یک گیاه زیبا و سبز داشته باشید.بهترین معیار برای آبیاری گیاه سطح خاک است. اگر سطح خاک خیس بود به آن آب ندهید و اگر خشک شده بود گیاه را آبیاری کنید. فراموش نکنید خاکی که برای این گیاه مناسب است خاکی با زهکش خوب و غنی است. در زمانی که گیاه را آبیاری می کنید آب اضافه باید از گلدان خارج شود.

تمیز کردن برگ های فیکوس

شما می توانید با خرید گیاه فیکوس زیبایی را به منزل خود هدیه دهید. این گیاه دارای برگ های بزرگی است که سطح مقطع بزرگی دارد در نتیجه گرد و غبار زیادی روی برگ های آن می نشیند. هرگز برای پاک کردن برگ های آن از اسپری های براق کننده شیمیایی استفاده نکنید. استفاده از این اسپری های براق کننده سبب زرد شدن برگ های این گیاه می شود. برای پاک کردن این برگ ها کافی است  که کمی آب ولرم و یک دستمال نخی نرم داشته باشید و روی گیاه را هر هفته تمیز کنید.

کوددهی گیاه فیکوس چگونه است؟

در روال نگهداری و پرورش گیاه تغذیه بسیار مهم است. برای تغذیه این گیاه بهتر است که آن را با کود های مناسب تغذیه کنید. می توانید از کود سه بیست استفاده کنید. به خاطر داشته باشید در اول فصل بهار گلدان گل‌‎هایی که ارتفاعشان حدود یک تا یک و نیم متر است را عوض کنید و گلدان بزرگ تری برای آن ها انتخاب کنید. بعد از گذشت چند سال که از این گیاه نگهداری می کنید گیاه تبدیل به یک درختچه غول پیکر آپارتمانی می شود و فقط کافی است که سالی یک بار 10 سانتیمتر از خاک سطحی آن را با بیلچه بیرون بریزید و جایگزین آن خاکی غنی و پر انرژی پر کنید.

فیکوس

هرس کردن گیاه فیکوس

برای رشد بهتر گیاه میتوان برگ های آن را هرس کرد با جدا کردن برگ های خراب آن گیاه به تغذیه برگ های سالم میپردازد در نتیجه گیاهی سالم و شاداب تر خواهید داشت. بهترین زمان برای هرس گیاه فیکوس، اوایل تابستان و اواخر بهار است. برای شروع، باید ساقه‌ هایی که خارج از شکل طبیعی گیاه رشد کرده‌اند یا ساقه‌های بسیار طولانی را کوتاه کنید. برای بریدن شاخه‌های اضافی، بالای گره برش دهید که گره جایی است که برگ‌ها به ساقه وصل می‌شوند.

دمای نگهداری گیاه فیکوس لیراتا

این گیاه به هوای گرم و مرطوب برای رشد خود احتیاج دارد. توجه داشته باشید زمان نگهداری از فیکوس دمای آن را مدام تغییر ندهید زیرا این گیاه به تغییرات دمایی حساس است. دمای مناسب برای نگهداری گیاه فیکوس دمای 16 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد. و برای تأمین رطوبت مورد نیاز این گیاه در روز دو مرتبه بر روی برگ های آن آب اسپری کنید.

تکثیر گیاه فیکوس لیراتا

برای تکثیر گیاه فیکوس سه روش مختلف وجود دارد. روش اول قلمه زدن ساقه های این گیاه و خواباندن آنها در آب به مدت یک روز تا شیره داخل ساقه به طور کامل خارج شود. سپس در مقداری ماسه کاشته و زمان بدهید تا قلمه ریشه دار شود و بعد از ریشه دار شدن می توانید در خاک گیاه بکارید. تکثیر به روش خواباندن هوایی، یکی دیگر از روش های تکثیر این گیاه است که در اول فصل بهار و پاییز از این روش استفاده می کنند. و روش سوم قلمه برگ است برای این روش نیز برگ های تازه را جدا کرده و در آب گذاشته تا ریشه دار شوند.

چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند؟

در چند وقت اخیر گیاه فیکوس محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است و بسیاری از مردم از این گیاه در خانه های خود نگهداری می کنند و آن را پرورش می دهند. خوب است بدانید که برای نگهداری از این گیاه نیازی نیست که توجه زیادی به آن داشته باشید اما خوب است به یک سری نکات دقت کنید تا بتوانید گیاه را به خوبی بزرگ کنید. اگر از این گیاه به خوبی مراقبت نکنید رشد نخواهد کرد و پژمرده خواهد شد. ما در ادامه این مقاله تمامی موارد، نکات و دلایلی که توضیح می دهد چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند را توضیح داده ایم.

درختچه ای با برگ های به ظاهر پلاستیکی که به عنوان گیاه فیکوس شناخته می شود. این گیاه به عنوان گیاهی خانگی محسوب می شود و محبوبیت بسیار زیادی نیز دارد. گیاه فیکوس به عنوان یک گیاه خانگی اندازه متوسطی دارد و می تواند به اندازه ای رشد کند که به عنوان یک درختچه نسبتا بزرگ از آن در خانه نگهداری کرد. ممکن است از خود بپرسید که چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند. برای این که بتوانید از توقف رشد گیاه جلوگیری کنید، مدل های جوان تر را خریداری کنید زیرا هنگامی که گیاه کوچک است، بهتر و راحت تر به حال و هوای خانه عادت خواهد کرد و رشد بهتری خواهد داشت. این گیاه می تواند فقط در عرض چند سال رشد قابل توجهی داشته باشد. به خصوص اگر گیاه را در تابستان در بیرون از خانه و جلوی نور آفتاب نگهداری کنید. اگر هم می خواهید که رشد آن ها را محدود کنید، بهتر است که از آن در گلدان نگهداری کنید.

نگهداری از گیاه فیکوس

دلایلی که توضیح می دهد چرا گیاه فیکوس شما رشد نمی کند

  1. خواب

یکی از دلایلی که  نشان می دهد چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند، خواب گیاه است. گیاه فیکوس نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر طبق چرخه طبیعت پیش می رود و در زمستان رشد آن بسیار کند و یا متوقف می شود و گیاه به خواب می رود.

خواب زمستانی برای بسیاری از گیاهان (به خصوص برای گیاهانی که در عرض جغرافیایی بالاتری هستند) زیاد اتفاق می افتد زیرا با تغییر فصل خیلی از عوامل مانند دما و سطح نور تغییر می کنند. در زمستان، هنگامی که سطح نور و دما بسیار پایین تر است، گیاه تمایل دارد رشد خود را متوقف و به جای آن روی تقویت ساختار های داخلی خود مانند ریشه تمرکز کند.

به همین خاطر این موضوع می تواند دلیل خوبی برای سوال شما که چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند باشد. خواب زمستانی یک عملکرد ضروری بین همه گیاهان است و حتما اتفاق می افتد.به هیچ عنوان این موضوع را اتفاق منفی تلقی نکنید زیرا با شروع فصل گرما مانند بهار و تابستان گیاه شما نیز از خواب زمستانی بیدار خواهد شد و رشد خواهد کرد. فصل رشد گیاه معمولا از اوایل بهار تا اوایل پاییز است.

  1. نور کم

اگر فصل زمستان رد شده است و گیاه در فصل رشد قرار دارد ولی هنوز رشد نمی کند باید گفت که قطعا یک جای کار ایراد دارد. برای این که بتوانید جواب سوال این که چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند را پیدا کنید، می توانید به نور اشاره کنیم. متحمل ترین دلیلی که می توان برای رشد نکردن گیاه آورد، نرسیدن نور به گیاه است. می توانید با استفاده از لامپ رشد گیاه نور کافی را برای گیاه خود ایجاد کنید.

نور کم، شایع ترین دلیلی است که باعث می شود رشد نه تنها گیاه فیکوس بلکه بسیاری از گیاهان متوقف شود. گیاه فیکوس به نور زیادی برای رشد نیاز دارد. اگر مشکوک هستید که گیاه شما نور کافی دریافت نمی کند، سعی کنید نقطه ای در خانه خود پیدا کنید که نور زیادی در آن وجود دارد. بعد از پیدا کردن مکان مناسب، گیاه را در آن قرار دهید. با این کار احتمالا جواب سوال این که چرا گیاه فوکوس رشد نمی کند را خواهید گرفت و از آن پس شاهد رشد گیاه خواهید بود. فقط دقت داشته باشید مکانی که گیاه را در آن قرار می دهید نباید بیش از حد داغ باشد زیرا گیاه فیکوس در هوای بسیار داغ و نور بسیار زیاد می سوزد. اگر در منزل خود نور کافی ندارید می توانید از گیاهان مقاوم به کم نوری در منزل خود استفاده کنید.

  1. آبیاری نامناسب

یکی دیگر از دلایل بسیار مهمی که می تواند جواب سوال چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند باشد، آبیاری نامناسب است. ممکن است که بیش از حد نیاز به گیاه آب داده باشید یا این که کمتر از حد نیاز به گیاه آب داده باشید. زرد شدن برگ ها، ساقه های افتاده، افتادن برگ ها و پوسیدگی گیاه همه نشان از آبیاری بیش از حد نیاز گیاه هستند. سعی کنید آبیاری گیاه را کمتر کنید و به اندازه کافی به گیاه آب بدهید. اما آبیاری کم نیز یکی دیگر از دلایل عدم رشد گیاه است. گیاه مانند ما انسان ها از سلول هایی تشکیل شده است. در این سلول ها آب وجود دارد. به همین خاطر است که اگر به گیاه آب نرسد، نمی تواند به خوبی رشد کند.

برای این که بتوانید جواب سوال چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند را پیدا کنید، خوب است به کم آبی گیاه اشاره کنیم. اگر به گیاه خود به اندازه کافی آب نرسانید، گیاه به حالت بقا می رود. در این حالت گیاه فقط برای خود آب ذخیره می کند و هیچ آبی را برای رشد مصرف نمی کند. در نهایت نیز اگر به گیاه طی مدت طولانی آب نرسد، گیاه شروع به آب کشیدن از برگ های خود می کند تا سیستم های ضروری خود را زنده نگه دارد. سعی کنید به گیاه خود به اندازه کافی آب بدهید تا رشد گیاه متوقف نشود. همچنین می توانید از گیاهان مقاوم به کم آبی استفاده کنید تا در زمانی که در منزل نیستید نگران گیاه خود نباشید.

فیکوس شرابی

  1. اندازه نامناسب گلدان

بر خلاف دیگر گیاهان، درخت هایی مانند فیکوس نیاز به گلدان بزرگ دارند و نیاز دارند تا گلدان آن ها به طور مرتب عوض شود زیرا ریشه این گیاهان بسیار سریع رشد می کند و درصورتی که گلدان تنگ باشد، رشد گیاه نیز متوقف خواهد شد. بهترین گلدان برای این گیاه گلدان سفالی است.

خاک مناسب گیاه فیکوس

خاک مناسب برای رشد این گیاه خاص و زیبا ، مخلوطی از خاک برگ، پرلیت ، پیت ماس و مقداری کوکوپیت می باشد.

آفات و بیماری های گیاه فیکوس

مانند دیگر خانواده فیکوس ها، ممکن است گیاه فیکوس به کنه و یا شپشک آرد آلود مبتلا شود. همچنین اگر لکه های قهوه ای رنگ و یا لکه های آب سوخته بر روی برگها دیده شدطبق نظر گیاهپزشک باید از قارچ کش مربوط به این گیاه استفاده شود.

جمع بندی

گیاه فیکوس، گیاهی آپارتمانی است که نیاز به توجه زیادی برای رشد خود ندارد. این گیاه بسیار زیبا است و در عین حال رشد سریعی نیز دارد. گیاه قوی فیکوس، کمتر پیش می آید رشد نکند. به همین خاطر هنگامی که رشد آن متوقف شد، باید به خوبی پیگیر آن باشید تا دلیل این که چرا گیاه فیکوس رشد نمی کند را پیدا کنید. ما در این مقاله برخی از متحمل ترین عواملی که می توانند باعث توقف رشد شوند را نام بردیم و در مورد آن ها توضیح دادیم.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و به شما در نگهداری از گیاهتان کمک کرده باشد. پیشنهاد می کنیم مقاله نکاتی که بهتر است درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی بدانید را مطالعه کنید تا در مورد آبیاری صحیح گیاهان آپارتمانی اطلاعات مفیدی کسب کنید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

26 دیدگاه

  1. امیررضا 1 بهمن, 1401 در 9:00 ب.ظ - پاسخ

    سلام رشد این گیاه در زمستان متوقف می شه؟

    • باغ گل رضوان 1 بهمن, 1401 در 11:03 ب.ظ - پاسخ

      سلام بله گیاه فیکوس در زمستان به خواب زمستانه می رود.

  2. هنگامه 6 بهمن, 1401 در 5:42 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید این گیاه سمی است؟

    • باغ گل رضوان 8 بهمن, 1401 در 11:57 ق.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر محترم بله گیاه فیکوس سمی می باشد.

  3. بهزاد 17 بهمن, 1401 در 10:02 ب.ظ - پاسخ

    سلام اندازه گلدان در رشد این گیاه تاثیر دارد؟

    • باغ گل رضوان 18 بهمن, 1401 در 11:31 ق.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله این گیاه در گلدان بزرگ رشد بیشتری دارد.

  4. محمد حسین 14 اسفند, 1401 در 7:27 ب.ظ - پاسخ

    گیاه فیکوس به چند بار آبیاری در هفته احتیاج دارد؟

    • باغ گل رضوان 15 اسفند, 1401 در 3:13 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما هر زمان که خاک گیاه خشک بود باید گیاه را آبیاری کنید.

  5. eli 21 اسفند, 1401 در 9:44 ب.ظ - پاسخ

    سلام گلدان فیکوس باید بزرگ باشد؟

    • باغ گل رضوان 22 اسفند, 1401 در 10:33 ب.ظ - پاسخ

      سلام و عرض احترام خدمت شما بله گیاه فیکوس لیراتا و دیگر مدل های فیکوس نیاز به گلدان بزرگ برای رشد دارند.

  6. خندان 4 فروردین, 1402 در 10:32 ب.ظ - پاسخ

    سلام من این گیاهو خریدم الان دیدم حشره های ریزی داره باید چیکار کنم حشره ها برن؟

    • باغ گل رضوان 5 فروردین, 1402 در 2:22 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما میزان آبیاری گیاه فیکوس را کاهش دهید و برای از بین بردن حشرات گیاه را سمپاشی کنید.

  7. جمالوند 20 فروردین, 1402 در 10:26 ب.ظ - پاسخ

    سلام ممنون از توضیحات کامل

    • باغ گل رضوان 21 فروردین, 1402 در 8:18 ب.ظ - پاسخ

      سلام ممنون از توجه شما.

  8. ابراهیم زاده 4 اردیبهشت, 1402 در 11:19 ب.ظ - پاسخ

    سلام فیکوس بلک موجوده؟

    • باغ گل رضوان 5 اردیبهشت, 1402 در 4:38 ب.ظ - پاسخ

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله گیاه فیکوس بلک نیز موجود است با کلیک بر روی فیکوس انواع آن را مشاهده فرمایید.

  9. پسیانی 7 اردیبهشت, 1402 در 8:41 ب.ظ - پاسخ

    سلام وقت بخیر طاقت هوای گرم تابستان داره؟

    • باغ گل رضوان 8 اردیبهشت, 1402 در 7:43 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله فیکوس گیاه گرما دوست است.

    • رضا 9 شهریور, 1402 در 11:54 ق.ظ - پاسخ

      1ساعت سلام گل فیکوس که ازشما پارسال گرفتم همه نکات را رعایت کردم الان یک ماه برگهاش شل شده و وسه برگ خالهای قهوای زده برگها دارن میریزن چکارکنم خواهش میکنم

      • باغ گل رضوان 11 شهریور, 1402 در 1:41 ب.ظ - پاسخ

        با سلام خدمت شما کاربر گرامی .
        برای دریافت پاسخ سوال خود به واتساپ مجموعه به شماره (09911002025) پیام و عکس گیاه خود را ارسال کنید.

  10. پرستو 21 اردیبهشت, 1402 در 1:02 ب.ظ - پاسخ

    سلام. گیاه فیکوس رو میشه تو منزل نگهداری کرد؟ از نظر نور از بین نمی ره؟

    • باغ گل رضوان 23 اردیبهشت, 1402 در 1:10 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما. گیاه فیکوس که جز دسته گل آپارتمانی محسوب می شود و آن را می توانید به راحتی در منزل نگهداری کنید. از نظر نیاز نوری نیز این گیاه به کم نوری مقاوم است.

  11. شهرام 2 خرداد, 1402 در 10:49 ب.ظ - پاسخ

    شب بخیر کود مناسب این گیاه چیه؟

    • باغ گل رضوان 3 خرداد, 1402 در 11:09 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما میتوانید برای فیکوس از کود سه بیست استفاده کنید.

  12. عرفان 11 خرداد, 1402 در 10:47 ق.ظ - پاسخ

    این. گیاه هر روز باید ابیاری و مه پاشی بشع؟

    • باغ گل رضوان 12 خرداد, 1402 در 4:23 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما فیکوس لیراتا باید در روز دومرتبه مه پاشی شود.