آخرین بروز رسانی: 17ام اسفند, 1402

نحوه نگهداری از گیاه شمشاد

در این مقاله قصد داریم به بررسی و آموزش نحوه […]

در این مقاله قصد داریم به بررسی و آموزش نحوه نگهداری از گیاه شمشاد بپردازیم. این گیاه یکی از گیاهانی است که از زمان های قدیم مهمان باغ و حیاط خانه های ما ایرانی ها بوده است. شمشاد گیاهی همیشه سبز، پر طرافدار و دوست داشتنی است. در مجموعه باغ گل رضوان تنوع زیادی از انواع شمشاد ها را می توان یافت مثل شمشاد طلایی، شمشاد سبز پرتقالی، شمشاد برگ نعنایی ابلق و سبز.

 

گیاه شمشاد

در رابطه با شمشاد ها باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر گونه های ابلق و طلایی را انتخاب کردین آن ها را در نقاط آفتاب گیر و پر نور باغتان بکارید و اگر گونه های سبز و پرتقالی را انتخاب کردید می توانید آنها را در محیط های سایه باغتان هم بکارید. شما میتوانید با خرید گیاه شمشاد جلوه زیبایی به حیاط خانه خود دهید. نکته کلیدی در رابطه با نگهداری از شمشاد این است که تشنه نماند ما هیچ وقت تا زمانی که خاک گیاه خشک نشده گیاه را آب نمی دهیم چرا که در باغبانی و کشاورزی این کار باعث بروز بیماری های قارچی میشود اما تشنگی هم نباید به گیاه دهید. وقتی که سطح خاک خشک شد مجدد آن را آبیاری کنید. موقع غروب خورشید یا صبح زود بهترین زمان برای آبیاری شمشاد است. شما می توانید با خرید گیاهان فضای باز زیبایی محل زندگی خود را دو چندان کنید. اگر در ظهر و زمانی که آفتاب گرم تابستان را داریم گیاه را آبپاشی و آبیاری کنید تا برگ ها دچار سوختی و سرسوزی نشوند.

نگهداری از گیاه شمشاد

در اوایل بهار بهتر است که با یک سم حشره کش مناسب برای پیشگیری از حمله انواع شپشک شمشاد ها را سم پاشی کنید و در زمستان برای جلوگیری از بیماری های قارچی بهتر است که با یه روغن ولک مناسب شمشاد ها را روغن پاشی کنید.

تکثیر شمشاد

برای تکثیر شمشاد، در اوایل تابستان و اوایل بهار، قلمه هایی که ۵ تا ۷ سانتیمتر اندازه دارند را با یک چاقوی تیز از ساقه جدا کنید. سپس انتهای آنها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و آنها را در یک گلدان با قطر دهانه ۱۴ سانتیمتر و حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکار ببرید. بر روی قلمه ها یک کیسه پلاستیکی شفاف قرار داده و آنها را در دمای ۲۲ درجه سانتیگراد و نور مناسب نگه دارید تا ریشه دهی صورت بگیرد. سپس قلمه ها را به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر و حاوی کمپوست گلدانی بکار ببرید. در تکثیر شمشاد، اهمیت بسیاری به فرم های ابلق گیاه داده می شود. بدین منظور باید قلمه هایی که برگ هایشان فرم ابلق خود را از دست داده اند را برای تکثیر استفاده نکنید.

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد. شما می توانید برای آشنا شدن بیشتر با گیاه شفلرا، مقاله نحوه نگهداری از گیاه شفلرا را مطالعه کنید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

8 دیدگاه

  1. جاوید 30 دی, 1401 در 11:20 ب.ظ - پاسخ

    سلام این گیاه را در کجا باید قرار دهیم؟

    • باغ گل رضوان 1 بهمن, 1401 در 0:01 ق.ظ - پاسخ

      سلام این گیاه را باید در مکان های پرنور نگهداری کرد.

  2. مائده 20 بهمن, 1401 در 8:04 ب.ظ - پاسخ

    سلام برای کاشت در روف گاردن مناسبه؟

    • باغ گل رضوان 23 بهمن, 1401 در 7:14 ب.ظ - پاسخ

      سلام بله به دلیل نیاز نوری زیاد مناسب است.

  3. Bahar 25 فروردین, 1402 در 2:08 ب.ظ - پاسخ

    سلام وقت بخیر شمشاد را می‌توان در آب ریشه دار کرد؟

    • باغ گل رضوان 25 فروردین, 1402 در 3:11 ب.ظ - پاسخ

      سلام خیر بهتر است قلمه گرفته شده از گیاه را در بستر خاک بکارید ریشه می زند.

  4. حسین 25 اردیبهشت, 1402 در 5:50 ب.ظ - پاسخ

    سلام وقت بخیر. از چه گلدونی پیشنهاد می کنید استفاده کنیم برای این گیاه؟

    • باغ گل رضوان 26 اردیبهشت, 1402 در 5:45 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر عزیز. شما می توانید برای گیاه شمشاد از گلدان پلاستیکی استفاده کنید.