آخرین بروز رسانی: 15ام اسفند, 1402

نحوه نگهداری از گیاه شفلرا

در این مقاله به معرفی یکی از زیبا ترین گیاهان […]

در این مقاله به معرفی یکی از زیبا ترین گیاهان آپارتمانی یعنی گیاه شفلرا پرداخته ایم. با مطالعه این مقاله می توانید با نحوه نگهداری از گیاه شفلرا آشنا شوید. این گیاه زیبا با تنوع های مختلف گونه ( گونه سبز، گونه ابلق، گونه طلایی) از پرطرفدار ترین گلهای آپارتمانی است. نگهداری این گیاه بسیاری ساده است، فقط کافی است که کمی دقت کنید که با محبت بیش از حد باعث خراب شدن آن نشوید. این گیاه پر رشد محسوب می شود و بعد از مدت کوتاهی به یک درختچه زیبا تبدیل می شود و زیبایی آن دو چندان می شود. گیاه شفلرا جزء گیاهان سمی محسوب می شود و باید در جایی دور از دسترس کودکان و همچنین حیوانات نگهداری شود. در ادامه با ما همراه باشید و با نحوه نگهداری از گیاه شفلرا آشنا شوید.

نیاز نوری گیاه شفلرا چگونه است

یادتان باشد که این گیاه احتیاج به نور متوسط دارد. اگر این گیاه را در منزل و در محیط سایه گذاشته اید بهتر است که هفته‌ ای یک بار آن را به جایی انتقال بدید که نور خوبی داشته باشد نگهداری در پشت پنجره های پر نور برای این گیاه بسیار مناسب است. گیاه شفلرا یک گیاه نور دوست است و این خاصیت باعث می شود که این گیاه به صورت خودکار به سوی منبع نور کج شود. بهتر است که هفته‌ ای یک بار گلدان رو 180 درجه بچرخانید تا گیاه رشد متعادلی داشته باشد.

نیاز آبی گیاه شفلرا چگونه است

این درختچه زیبا نیاز به آب متوسط دارد و افراط در آبیاری آن باعث می شود که برگ های آن ریزش کند و اگر به این علامت توجه نکنید باعث می شود که کم کم برگ ها قهوه ای شود و گیاه دچار بیماری قارچی شود پس در آبیاری اون دقت کنید. شما می توانید با خرید گیاه شفلرا ، زیبایی را مهمان خانه های خود کنید.

دمای مناسب نگهداری گیاه شفلرا

گیاه شفلرا بومی مناطق گرمسیری است و در دمای 18 الی 27 درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارد. در هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم آسیب می بیند و برگ های آن دچار ریزش می شوند. به همین دلیل باید در زمستان از گزند سرما حفظ شود و هم از وسایل گرما زا به دور باشد.

نگهداری از گیاه شفلرا

رطوبت مورد نیاز گیاه شفلرا

گیاه شفلرا رطوبت دوست است. این گیاه نیاز به اسپری و مه پاشی هفتگی با استفاده از آبپاش دارد بهتر این که این عمل در هفته یک بار صورت گیرد تا گیاه مستعد بیماری های قارچی نشود. همچنین می توانید رطوبت مورد نیاز آن را با ساخت جزیره تأمین کنید.

کوددهی گیاه شفلرا

در نحوه نگهداری از گیاه شفلرا بهتره است که آن را با کود تقویتی گل آپارتمانی تغذیه کنید. این کار را در فصل رشد گیاه هر یک ماه یکبار انجام دهید. کود یاری در این گیاه باعث جلوگیری از پژمرده شدن برگ های آن و تقویت گیاه می شود. اما افراط در کوددهی هم باعث سوخته شده ریشه های گیاه و از بین رفتن آن می شود.

خاک مناسب گیاه شفلرا

احتباس آب درون خاک این گیاه باعث از بین رفتن ریشه گیاه می شود به همین دلیل باید از خاک سبک و با زهکش بالا برای کاشت آن استفاده شود تا آب اصافی به راحتی از آن خارج شود. خاک کوکوپیت برای این گیاه مناسب است البته باید قبل از مصرف با خاک و کود آماده گیاهان ترکیب شود.

شفلرا

تعویض گلدان

برای تعویض گلدان این گیاه آپارتمانی می بایست هر دو تا سه سال یکبار قسمت زهکش گلدان آن را چک کنید اگر ریشه های گیاه از این قسمت ها خارج شده بود گلدان گیاه خود را با یک گلدان بزرگ تر تعویض کنید. اما اگر ریشه ها بیرون نشده بودند فقط کافی است که سالی یک بار در فصل بهار ده سانتی متر از خاک رویی گلدان را بیرون بریزید و به جای آن خاک پر انرژی بریزید و دیگر نیاز به تعویض گلدان نیست.

هرس گیاه شفلرا

این گیاه را میتوانید در بهار و تابستان هرس کنید و برگ های فرسوده آن را جدا کنید همچنین میتوانید با هرس اصولی با استفاده از ابزار آلات باغبانی و پیوند زدن این گیاه را به یک بنسای زیبا تبدیل کنید.

تمیز کردن برگ های شفلرا

بهتر است برای تنفش بهتر گیاه برگ های آن را با استفاده از یک دستمال مرطوب آغشته به ترکیب آب و چند قطره شیر تمیز کنید. این کار را یکبار در هفته انجام دهید.

گلدهی گیاه شفلرا

گیاه شفلرا اگر در فضای داخلی منازل نگهداری شود به هیچ وجه گلدهی نخواهد داشت اما اگر این گیاه را در فضای بیرونی نگهداری کنید بعد از مدتی میبینید که  شکوفه هایی بر روی گیاه شما نمایان شده است.

تکثیر گیاه شفلرا

این گیاه مانند نگهداری آسانی که دارد تکثیر آن نیز بسیار ساده است و شما میتوانید این گیاه را به روش های قلمه زنی، کاشت بذر و خواباندن شاخه گیاه در خاک تکثیر و پرورش دهید.

بیماری ‌های گیاه شفلرا و راه ‌های درمان آن

گیاه شفلرا همانند سایر گیاهان آپارتمانی ممکن است به دلیل عوامل مختلف آسیب‌دیدگی ببیند. با رسیدگی به موقع به این مشکلات می‌توان جلوی بروز آن‌ها را گرفت یا نسبت به دفع آن ‌ها اقدام کرد. در ادامه به برخی از این مشکلات و آفات پرداخته و روش‌های مقابله و برطرف کردن آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

شفلرا-از-نمای-بالا

زخم شدن برگ گل شفلرا

گاهی اوقات ممکن است بر روی برگ‌های گل شفلرا زخم‌های پنبه‌ای سفید رنگ مشاهده کنید که نشانگر حضور حشره شپشک آرد آلود است. برای دفع این آفت، در صورت کم بودن زخم‌ ها، می‌توانید با پنبه یا دستمال تمیزی که الکل یا مایع صابون در آن مخلوط شده، آن‌ها را پاک کنید. همچنین، اگر تعداد زخم‌ها بسیار زیاد است، می‌توانید از سموم حشره‌کش مناسب است.

زرد شدن برگ‌ های گل شفلرا

وقتی برگ‌ های گل شفلرا شروع به زرد شدن و از بین رفتن زیبایی آن‌ ها می‌کنند، ممکن است حشره موذی کنه مورد هجوم قرار گرفته باشد. برای برطرف کردن این مشکل، بهتر است از سموم کنه کش استفاده نکنید و به جای آن از غبار پاشی استفاده کنید. همچنین، باید توجه داشت که عامل دیگری مانند کمبود نور مناسب نیز می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌ های گل شفلرا بشود.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید؛ پیشنهاد می‌شود مقاله معرفی انواع کود برای گیاهان را نیز مطالعه کنید تا مطالب مفیدی در این باره فرا بگیرید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

34 دیدگاه

  1. پونه 1 بهمن, 1401 در 8:38 ب.ظ - پاسخ

    سلام گیاه شفلرا نیاز به کود دارد؟

  2. ثمین 6 بهمن, 1401 در 5:54 ب.ظ - پاسخ

    سلام میزان نور دریافتی این گیاه باید چقدر باشد؟

    • باغ گل رضوان 8 بهمن, 1401 در 12:03 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر عزیز،این گیاه نور متوسط را دوست دارد بهتر است آن را پشت پنجره قرار دهید.

  3. بهروز 18 بهمن, 1401 در 11:28 ب.ظ - پاسخ

    سلام برای اینکه گیاه خم نشه باید چیکار کرد

    • باغ گل رضوان 19 بهمن, 1401 در 6:09 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بهتر است این گیاه را هفته ای یکبار بچرخانید تا به سمت منبع نور خم نشود.

  4. Shahran 13 اسفند, 1401 در 9:32 ب.ظ - پاسخ

    این گیاه نیاز به هرس دارد؟

    • باغ گل رضوان 14 اسفند, 1401 در 12:03 ب.ظ - پاسخ

      سلام بله میتوانید این گیاه را در فصل بهار و تابستان هرس کنید و برگ های فرسوده آن را جدا کنید.

  5. فوآد 19 اسفند, 1401 در 9:54 ب.ظ - پاسخ

    سلام گیاه شفلرا گل ده است؟

    • باغ گل رضوان 20 اسفند, 1401 در 4:17 ب.ظ - پاسخ

      سلام اگر این گیاه را در فضای باز نگهداری کنید گل میدهد.

      • حسین 25 تیر, 1402 در 12:47 ب.ظ - پاسخ

        درود این گیاه رو میشه تکثیر کرد؟

        • باغ گل رضوان 25 تیر, 1402 در 6:02 ب.ظ - پاسخ

          با سلام خدمت شما .
          بله این گیاه را میتوان تکثیر کرد.
          این گیاه مانند نگهداری آسانی که دارد تکثیر آن نیز بسیار ساده است و شما میتوانید این گیاه را به روش های قلمه زنی، کاشت بذر و خواباندن شاخه گیاه در خاک تکثیر و پرورش دهید.

  6. بهار 4 فروردین, 1402 در 11:17 ب.ظ - پاسخ

    از کود سه بیست میتونم براش استفاده کنم؟

    • باغ گل رضوان 5 فروردین, 1402 در 2:27 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله میتوانید از کود سه بیست برای این گیاه استفاده کنید.

  7. ویدا 8 فروردین, 1402 در 8:19 ب.ظ - پاسخ

    قلممه زدن روش خوبیه برای تکثیرش؟

    • باغ گل رضوان 9 فروردین, 1402 در 4:09 ب.ظ - پاسخ

      سلام بله میتوانید از روش قلمه زنی برای تکثیر گیاه شفلرا استفاده کنید.

  8. صبوری 20 فروردین, 1402 در 10:20 ب.ظ - پاسخ

    خاک کوکوپیت چجوری باید تهیه کنم برای این گیاه؟

    • باغ گل رضوان 21 فروردین, 1402 در 8:18 ب.ظ - پاسخ

      سلام و عرض ادب، میتوانید با کلیک بر روی خاک گیاه این محصول را تهیه کنید.

  9. اسرا 24 اردیبهشت, 1402 در 1:42 ب.ظ - پاسخ

    سلام. وقت بخیر. خاک مناسب برای شفلرا شما دارید؟

    • باغ گل رضوان 13 خرداد, 1402 در 0:34 ق.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله موجود است با کلیک بر روی خاک کوکوپیت آن را تهیه کنید.

  10. اخباری 5 خرداد, 1402 در 0:09 ق.ظ - پاسخ

    هرسال باید گلدونشو عوض کرد؟

    • باغ گل رضوان 7 خرداد, 1402 در 12:28 ب.ظ - پاسخ

      سلام خیر هر دوسه سال یکبار باید گلدان گیاه تعویض کرد.

  11. Safoura 9 خرداد, 1402 در 9:20 ب.ظ - پاسخ

    تو گرمای تابستون آسیب میبینه؟

    • باغ گل رضوان 10 خرداد, 1402 در 12:17 ب.ظ - پاسخ

      سلام و عرض ادب اگر در گرمای خیلی زیاد قرار بگیرد دچار ریزش برگ می شود.

  12. کیوان 25 تیر, 1402 در 12:40 ب.ظ - پاسخ

    نیاز نوری این گیاه رو میشه با لامپ تامین کرد؟

    • باغ گل رضوان 25 تیر, 1402 در 6:09 ب.ظ - پاسخ

      با سلام خدمت شما .
      یادتان باشد که این گیاه احتیاج به نور متوسط دارد. اگر این گیاه را در منزل و در محیط سایه گذاشته اید بهتر است که هفته‌ای یک بار آن را به جایی انتقال بدید که نور خوبی داشته باشد نگهداری در پشت پنجره های پر نور برای این گیاه بسیار مناسب است. گیاه شفلرا یک گیاه نور دوست است و این خاصیت باعث می شود که این گیاه به صورت خودکار به سوی منبع نور کج شود. بهتر است که هفته‌ای یک بار گلدان رو 180 درجه بچرخانید تا گیاه رشد متعادلی داشته باشد. پیشنهاد می کنیم بعد از مطالعه این مطلب به مطالعه مقاله نحوه نگهداری از گیاه دیفن باخیا نیز بپردازید و با این گیاه زیبا نیز آشنا شوید.

  13. کاظم 25 تیر, 1402 در 12:41 ب.ظ - پاسخ

    سلام چند وقت یکبار باید آبیاری شود ؟

    • باغ گل رضوان 25 تیر, 1402 در 6:08 ب.ظ - پاسخ

      با سلام خدمت شما کاربر گرامی .
      این درختچه زیبا نیاز به آب متوسط دارد و افراط در آبیاری آن باعث می شود که برگ های آن ریزش کند و اگر به این علامت توجه نکنید باعث می شود که کم کم برگ ها قهوه ای شود و گیاه دچار بیماری قارچی شود پس در آبیاری اون دقت کنید. شما می توانید با خرید گیاه شفلرا ، زیبایی را مهمان خانه های خود کنید.

  14. رامین 25 تیر, 1402 در 12:42 ب.ظ - پاسخ

    این گیاه معمولا باید درچه دمایی قرار بگیرد؟

    • باغ گل رضوان 25 تیر, 1402 در 6:06 ب.ظ - پاسخ

      با سلام خدمت شما دوست عزیز.
      گیاه شفلرا بومی مناطق گرمسیری است و در دمای 18 الی 27 درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارد. در هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم آسیب می بیند و برگ های آن دچار ریزش می شوند. به همین دلیل باید در زمستان از گزند سرما حفظ شود و هم از وسایل گرمازا به دور باشد.

  15. قاسم 25 تیر, 1402 در 12:44 ب.ظ - پاسخ

    سلام این گیاه نیاز به کود هم داره؟

    • باغ گل رضوان 25 تیر, 1402 در 6:05 ب.ظ - پاسخ

      با سلام خدمت شما .
      بله این گیاه نیاز به کود دهی دارد.
      در زمان نگهداری از این گیاه بهتره است که آن را با کود های مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویت کنید. این کار را در فصل رشد گیاه هر یک ماه یکبار انجام دهید. کودیاری در این گیاه باعث جلوگیری از پژمرده شدن برگ های آن و تقویت گیاه می شود. اما افراط در کوددهی هم باعث سوخته شده ریشه های گیاه و از بین رفتن آن می شود.

  16. تینا 25 تیر, 1402 در 12:45 ب.ظ - پاسخ

    این گیاه موقع تعویض گلدان آسیب نمیبینه؟؟

    • باغ گل رضوان 25 تیر, 1402 در 6:03 ب.ظ - پاسخ

      با سلام خدمت شما دوست گرامی.
      برای تعویض گلدان این گیاه آپارتمانی می بایست هر دو تا سه سال یکبار قسمت زهکش گلدان آن را چک کنید اگر ریشه های گیاه از این قسمت ها خارج شده بود گلدان گیاه خود را با یک گلدان بزرگ تر تعویض کنید. اما اگر ریشه ها بیرون نشده بودند فقط کافی است که سالی یک بار در فصل بهار ده سانتی متر از خاک رویی گلدان را بیرون بریزید و به جای آن خاک پر انرژی بریزید و دیگر نیاز به تعویض گلدان نیست.