آخرین بروز رسانی: 16ام اسفند, 1402

نحوه نگهداری از گیاه داوودی

صدای پای پاییز که میاید کم کم سر و کله […]

صدای پای پاییز که میاید کم کم سر و کله گل های فصلی خصوصا گل های داوودی رنگارنگ در فضای سبز شهر پیدا می شود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با نحوه نگهداری از گیاه داوودی صحبت کنیم. یکی از زیبا ترین گل های فصل پاییز، گل داوودی است که همیشه مورد توجه پرورش دهندگان و تولید کنندگان گل و گیاه است. گیاه داوودی گیاهی چند ساله است که ریشه آن در زمستان در زمین باقی می ماند. گل فصلی داوودی بومی آسیا و شمال اروپاست. طبق بررسی هایی که تو دانشگاه کنتاکی انجام گرفته یکی از مهم ترین مواردی که باعث افزایش طول عمر گیاه داوودی می شود تعویض گلدان آن است. چرا که داوودی هایی که به بازار عرضه می شوند عمدتا پر ریشه هستند، این ریشه ها سر تا سر گلدان را پر می‌کنند و به دلیل این که حجم خاک کم است و باعث می شود که آب کافی جذب گیاه نشود بنابراین بهتر است که گلدان آن را یک مقدار بزرگ تر کنیم.

 

محل نگهداری گیاه داوودی

بخشی از این گل ها به صورت شاخه های بریده و تزیین شده در سبد های گل و دسته گل ها استفاده می شود و در بخش دیگر به عنوان گیاه زینتی در فضای سبز باغ ها، حیاط ها و بالکن های منازل استفاده می شود تا جلوه زیبایی با گل های رنگارنگش به محیط زندگی ما بدهد. اما چطور از این بوته زیبا نگهداری کنیم تا همیشه شاداب و سر حال باشد؟ نکته ای که شما باید بدانید و بیشتر افراد آن را نمی دانند این است که این بوته دائمی است. درست است که سرمای زمستان برگ ها و گل های آن را قهوه‌ای و خشک میکند اما با رعایت این نکته می توانید در سال آینده بوته ای با دو برابر فضای پوششی و قدی بیشتر داشته باشید.

نگهداری گل داوودی

گل داوودی یک گیاه کاملا آفتاب دوست است بهتر است جایی کاشته شود که از آفتاب روز کاملا استفاده کند.شما می توانید با خرید گل داوودی در فصل تابستان، زیبایی را مهمان خانه های خود کنید. این گیاه در بهار و تابستان به رشد فوق العاده ای میرسد و با کوتاه شدن طول روز گل های روی آن خود نمایی میکنند. بعد از اینکه حدود یک تا دو ماه از پاییز گذشت و عمر گل ها تمام شد بوته به حالت تولید بذر می رود و با شروع فصل سرد زمستان ظاهری آشفته پیدا می کند. برگ های آن قهوه ای، خشک و پژمرده می شوند و کسایی که از این گل نگهداری میکنند بدون آن که اطلاعی داشته باشند این بوته دائمی را از گلدان پلاستیکی در می آورند و دور می اندازند و گیاه دیگری را جایگزینش می کنند اما فقط کافی است که بوته این گیاه را در اصطلاح کف بر کنید و شاخ و برگ های خشک آن با قیچی هرس و از کمپوست های گیاهی و کود های ارگانیک خوب استفاده کنید. روی بوته را بپوشانید حتی میتوانید از مالچ های چوب هم استفاده کنید تا رطوبت روی خاک حفظ شود. استفاده از مالچ های چوب اجازه نمی دهد که ریشه گیاه مورد سرما زدگی قرار بگیرد. بعد از شروع فصل بهار گیاه مجدد شروع به جوانه زدن میکند و وقتش رسیده که مجدد کود دهی بهاره را تکرار کنید و گیاه را تقویت کنید. وقتی که قد بوته شما به 10 تا 15 سانتیمتر رسید با یک قیچی تیز و تمیز حدود 2 سانتی‌متر از نوک بوته را قیچی کنید.

گیاه داوودی

هرس کردن گیاه داوودی

هرس با ابزار آلات باغبانی در بوته داوودی کمک میکند بوته شما قوی شود. هر چقدر جوانه های انتهایی را حذف کنید جوانه های جانبی بیشتری تولید می کند در نتیجه یک گیاه پرپشت و عالی برای شما به عمل می آید. این هرس ها را تا شروع تابستان ادامه دهید. تابستان با شروع گرما دست از هرس بردارید.

نحوه آبیاری گیاه داوودی چگونه است

در نحوه نگهداری از گیاه داوودی از آبیاری این آن غافل نشوید. این گیاه در بهار و تابستان به آبیاری خوبی احتیاج دارد با شروع پاییز و کوتاه شدن طول روز دوباره گل ها نمایان می شوند با یک تفاوت که این بار بوته شما به نسبت سال قبل که خریداری کردید در زمین جا افتاده است و به 2 تا 3 برابر رشد طولی و عرضی خود رسیده و بیشتر از سال قبل خودنمایی میکند.

خاک مناسب

اگر می‌خواهید گیاه خود را در گلدان پرورش دهید، بهترین خاک برای آن ترکیبی از خاک لوم و شن است. همچنین می‌توانید از ترکیب خاک باغچه، خاک برگ و کود دامی به نسبت مساوی برای خاک کاشت استفاده کنید. در صورت کاشت در فضای باز، حتما از کود دامی پوسیده برای بذرها استفاده کنید.

شرایط دمایی مناسب

با توجه به اینکه گیاه دارای گونه‌ های مختلفی است، شرایط دمایی مورد نیاز برای رشد آن نیز متفاوت است. بنابراین بهتر است گونه‌ ای را انتخاب کنید که با شرایط محیط زندگی شما سازگارتر باشد. در کل، دمای مناسب برای این گیاه در بازه ۱۰ تا ۲۷ درجه سانتیگراد قرار دارد.

امیدواریم از مطالعه این مقاله با نحوه نگهداری از گیاه داوودی آشنا شده باشید. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه نگهداری از گیاه شفلرا را نیز مطالعه کنید تا در مورد این گیاه زیبا نیز اطلاعات مفیدی کسب کنید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

12 دیدگاه

  1. سجاد 30 دی, 1401 در 11:24 ب.ظ - پاسخ

    میزان نور دریافتی این گل باید چقدر باشد؟

    • باغ گل رضوان 1 بهمن, 1401 در 0:04 ق.ظ - پاسخ

      سلام کاربر گرامی، این گیاه نیاز نوری زیادی دارد و باید در محل آفتاب گیر قرار بگیرد.

  2. شهاب 11 بهمن, 1401 در 6:28 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید این گیاه هرس پذیر است؟

    • باغ گل رضوان 12 بهمن, 1401 در 0:24 ق.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، بله هرس این گیاه باعث قوی شدن آن می شود می توانید با استفاده از ابزار آلات باغبانی این کار را انجام دهید.

  3. سیمین 20 بهمن, 1401 در 7:51 ب.ظ - پاسخ

    سلام چه ساز گلدانی برای آن مناسب است؟

    • باغ گل رضوان 23 بهمن, 1401 در 7:12 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بهتر است از گلدان پلاستیکی با سایز بزرگ تر برای این گیاه استفاده کنید.

  4. حمیده 22 اسفند, 1401 در 10:58 ب.ظ - پاسخ

    گیاه داوودی در زمستان هم گل دارد؟

    • باغ گل رضوان 23 اسفند, 1401 در 8:12 ب.ظ - پاسخ

      سلام خیر این گیاه در زمستان خزان می کند.

  5. مرندی 7 فروردین, 1402 در 10:17 ب.ظ - پاسخ

    آفتاب مستقیم آسیب نمیزنه به گیاه

    • باغ گل رضوان 8 فروردین, 1402 در 5:38 ب.ظ - پاسخ

      سلام خیر نور آفتاب برای این گیاه مناسب است.

  6. فائزه 25 اردیبهشت, 1402 در 5:39 ب.ظ - پاسخ

    سلام. وقت بخیر آبیاری گل داوودی چطور هستش؟

    • باغ گل رضوان 26 اردیبهشت, 1402 در 5:41 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر عزیز. در فصل گرم سال هر روز به این گیاه آبیاری بدهید.