آخرین بروز رسانی: 24ام اسفند, 1402

فرار از آلودگی هوا با 10 گیاه خانگی

ازجمله یکی از بزرگ‌ ترین دلواپسی‌ های بشر امروزی معضل […]

ازجمله یکی از بزرگ‌ ترین دلواپسی‌ های بشر امروزی معضل آلودگی هوا و همچنین کشف راه‌‌ های در امان ماندن از این مشکل جهانی است. اما مشکل وقتی جدی‌ تر می ‌گردد که فضای پیرامون ما بسته بوده و در آن گردش هوا به هیچ ­عنوان انجام نپذیرد در این صورت تمامی آلاینده‌ های موجود، در همان فضا محبوس شده که در نهایت همه‌ی اینها سبب ایجاد سندرومی به نام ساختمان بیمار می ‌شود که از جمله نشانه‌ ها و علائم آن عبارت است از: سوزش چشم، بینی، گلو، مشکل در تنفس، احساس رخوت و خواب‌ آلودگی و سردرد. با استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا در منزل می توانید مشکل در تنفس را حل کنید. نکته مهم اینکه این نشانه‌ ها ممکن است به‌ صورت جداگانه و یا با هم ظهور نمایند و در نهایت سبب بیماری‌ های قلبی، آسم و یا سایر بیماری‌ ها گردد و البته این مقوله و معضل در شهرنشین‌ ها که به ناچار بیشتر ساعات خود را در فضای بسته سپری می ‌نمایند بیشتر نمود یافته است. در مقاله فرار از آلودگی هوا با 10 گیاه خانگی قصد داریم شما را با گیاهان تصفیه کننده هوا آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کاهش آلودگی هوا با گیاهان

اگر چه برای کاهش آلودگی‌ های هوا راه‌ های متنوعی وجود دارد ولی شاید برایتان جالب باشد که بدانید گروهی از گیاهان آپارتمانی این توانایی و قابلیت را دارند که آلودگی‌ های هوا را تا حدود زیادی از بین ببرند تا جایی که قادرند در عرض تقریبا یک روز حدود ۹۰ درصد از آلاینده‌ های سمی در فضای پیرامون را به خود جذب نمایند. اولین بار محققان ناسا در بخش ایستگاه فضایی به‌ منظور ارتقاء زندگی فضانوردان شروع به در تماس قرار دادن گروهی از آلاینده‌ های سرطان‌ زا مانند: فرمالدهید، بنزن، تری‌ کلرواتیلن که از آنها در تهیه‌ ی چسب، جوهر، پلاستیک، فرش، فوم، رنگ و … استفاده می ‌گردد با گیاهان خانگی کردند.

طبق تحقیقات، حضور یک گیاه، بین ۷۵ تا ۵۰ درصد از میزان این آلاینده‌ ها را کاهش می‌دهد. که در ابتدا، میکروارگانیسم‌ها و موجودات ریز موجود در خاک، به این کار می‌ پردازند.

گیاهان چگونه قادر به حذف آلاینده‌ ها هستند

در واقع آنها با کمک حفره‌ های ریز و نازک که روی قسمت برگ خود قرار گرفته است، مواد آلاینده و شیمیایی موجود در فضای پیرامون را به دام می ‌اندازند. در ضمن قسمت ریشه گیاه و همچنین باکتری‌ های خاک نیز در از بین بردن این مواد شیمیایی نقش بسزایی ایفا می‌ نمایند.

به طور مثال در مورد جذب آلاینده‌‌ی بنزن توسط گیاهان تعیین گردید که بعد از جذب این آلاینده، گیاه آن را به یک فرمول کربنی که کاملاً بی‌خطر است، تبدیل نموده و سپس با ذخیره‌سازی قادر به استفاده از آن در آینده هستند. گیاه سانسوریا نیز یکی از گیاهانی است که سبب تصفیه هوا می شود.

گیاهان تصفیه کننده هوا

به‌ عنوان مثالی دیگر می ‌توان به حذف دی‌ اکسید کربن توسط گیاهان اشاره داشت که البته این فرایند برای افراد، بسیار سودمند است. بر طبق این تحقیق که به مدت دو سال انجام پذیرفت در آن فهرستی از گیاهان خانگی که قادر به حذف آلاینده‌ های محیطی شدند شناسایی گردید که در ادامه به معرفی هریک از آنها می ‌پردازیم.

۱- فیلو دندرون: فیلو دندرون قادر به از بین بردن آلاینده‌ های شیمیایی سمی از جمله فرمالدئید است. اصولاً این گیاه در محیط‌ هایی با نور کم بهتر رشد نموده و نگهداری از آن تقریباً راحت و آسان می ‌باشد بخصوص نوع برگ قلبی آن که توان سازگاری بالایی در اکثر محیط‌ ها را دارد و به همین دلیل بیشتر مورد خرید و استقبال مردم قرار می‌ گیرد.

فقط توجه داشته باشید که منظور از رشد در اکثر شرایط، در شرایط نور مستقیم نبوده چون نور مستقیم علاوه بر اینکه باعث سوختن برگ‌ های این گیاه می ‌شود همچنین توانایی رشد دوباره را نیز از آن می‌ گیرد. در مقاله شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی در مورد نگهداری از این گیاهان به طور کامل توضیح داده ایم. ناگفته نماند که این گیاه برای انواع حیوانات و همچنین کودکان دارای مضراتی است.

۲- گیاه بامبو: گیاه بامبو قادر به تأمین میزان رطوبت کافی در محیط داخل خانه بخصوص در هوای خشک زمستان می ‌باشد. توانایی این گیاه در از بین بردن ترکیبات شیمیایی ناشی از موادی نظیر؛ جوهر، پلاستیک، فرش و انواع پاک‌کننده‌ ها مثال‌ زدنی است به طوری که مواد شیمیایی ناشی از آنها اعم از بنزن، فرمالدهید، تری‌کلرواتیلن را به‌ خوبی از هوای اطراف به خود جذب نموده و سپس شروع به تجزیه و درنهایت نابود‌ سازی می ‌نماید.

۳-گیاه لوتوس: اگر چه این گیاه سمی با حضور کودک در خانه منافات داشته اما یکی از بهترین گزینه‌ ها برای از بین بردن آلاینده‌ هایی نظیر بنزن و فرمالدهید می ‌باشد.

۴-آگلونما: این گیاه چینی بوده و به‌صورت سبز دائم موجود است. از مشخصه‌ های اصلی آن داشتن محیط مرطوب و عدم نیاز به نور بسیار است. اگرچه این گیاه قادر به از بین بردن فرمالدهید و بنزن محیط بوده اما دارای دانه و شیره‌ی سمی است. گیاه آگلونما یکی از گیاهانی است که سبب تصفیه هوای منزل می شود.

گیاه آگلونما

۵-گیاه کلروفیتوم: این گل که به نام گیاه گندمی نیز معروف است دارای گل‌ های کوچک سفیدی می ‌باشد که در از بین بردن و نابودی مواد شیمیایی سمی مانند فرمالدهید، بنزن، زایلن، منواکسید کربن نقش بالایی دارد. اما ناگفته نماند که این گیاه دارای اثرات زیان‌ آوری برای حیوانات و کودکان نیز است.

۶-پیچک: اگر به دنبال گیاهی برای فضای کم‌نور هستید پیشنهاد ما به شما گیاه پیچک است. از دیگر مشخصه‌های گیاه پیچک می ‌توان به خاصیت جاذب بودن آن در برابر ترکیبات شیمیایی خطرناکی چون: منواکسید کربن، بنزن، فرمالدهید و تری‌کلرواتیلن اشاره داشت همچنین این گیاه قادر به حذف گروهی از مواد آلرژی‌زا ازجمله کپک‌های قارچی نیز می ‌باشد.

7-گل سانسوریا: سانسوریا از جمله گیاهانی است که توانایی رشد در تمامی محیط‌ ها را داراست همچنین انتخاب این گیاه با داشتن مزایایی ازجمله: توانایی در از بین بردن آلاینده‌ هایی نظیر: بنزن، تری‌کلرواتیلن، فرمالدهید و همچنین قابلیت جذب دی‌ اکسیدکربن و تولید اکسیژن دور از انتظار نیست. گیاه سانسوریا یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا است.

۸-گیاه سرخس بوستونی: بهتر است قبل از خرید سرخس بوستونی بر این امر واقف بود که همواره این گیاه نیاز به آبرسانی به‌اندازه و کافی دارد. در عوض قادر به تأمین رطوبت هوای پیرامون خود و همچنین نابودسازی آلاینده‌هایی چون؛ زایلن، مونواکسید کربن و فرمالدهید می ‌باشد.

۹-گیاه بنجامین: به احتمال بسیار زیاد شما گیاه بنجامین آن هم از نوع ابلق را در راهرو ها و سالن‌ های اداره­ ها و همچنین منازل دیده باشید. این گیاه به‌صورت درختچه‌ های زیبایی است که توانایی جذب تری‌ کلرواتیلن موجود در فضا را که اغلب حاصل از موادی مانند رنگ و چسب بوده را داراست.

۱۰-گیاه ژربرا: شرایط نگهداری این گیاه در فضاهای روشن و همچنین گرم می‌ باشد. از جمله مشخصه‌ های آن نیز می‌ توان به نابودسازی تری‌کلرواتیلن، فرمالدهید و بنزن موجود در هوا اشاره داشت.

در مجموع گیاهانی که در بالا به توضیح آنها پرداختیم همان گونه که بیان شد بنا به توصیه و بر اساس تحقیق محققان ناسا در ایستگاه فضایی انجام شده است، بنابراین اگر شما نیز به دنبال راهی برای دور ماندن از شر انواع آلاینده‌ ها هستید بهتر است که به خرید گیاهان آپارتمانی برای منزل و یا محل کار خود بپردازید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی را مطالعه کنید تا بدانید چه زمانی باید گیاهان خود را تغذیه کنید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

6 دیدگاه

  1. اسماعیل 10 اردیبهشت, 1401 در 3:06 ب.ظ - پاسخ

    سلام.
    گیاه سانسوریا کراواتی می خواستم. پیدا نکردم داخل سایت. موجود دارید؟

    • باغ گل رضوان 10 اردیبهشت, 1401 در 3:09 ب.ظ - پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      بله این گیاه موجود هستش. روی سانسوریا کراواتی کلیک و محصول رو مشاهده کنید.

    • شهاب 26 بهمن, 1401 در 11:41 ب.ظ - پاسخ

      خیلی مفید و کامل بود

      • باغ گل رضوان 27 بهمن, 1401 در 6:34 ب.ظ - پاسخ

        سلام ممنون از توجه شما پیشنهاد میکنیم دیگر مقالات سایت را نیز مطالعه کنید.

  2. محدثه 28 دی, 1401 در 5:02 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید واقعا این گیاهان قابلیت تصفیه کنندگی هوا را دارند؟

    • باغ گل رضوان 29 دی, 1401 در 12:06 ب.ظ - پاسخ

      سلام کاربر عزیر، بله این گیاهان میتوانند هوا را تصفیه کنند.