پروشاپ رویال
آخرین بروز رسانی: 22ام اسفند, 1402

راهنمای اصول نگهداری گل و گیاه در تابستان

همان‌ طور که می ‌دانید، گل و گیاه‌ ها یکی […]

همان‌ طور که می ‌دانید، گل و گیاه‌ ها یکی از عضو های جدا‌ ناپذیر در منازل، کاشانه‌ ها و حتی مکان‌ های اداری هستند که افراد همواره سعی می ‌کنند به‌ خوبی از آنها مراقبت نمایند. اما با شروع فصل تابستان، ممکن است گل و گیاه‌ های متنوع دچار آسیب و پلاسیده شدن گردند که این موضوع افراد را به‌ شدت آزرده‌ خاطر می ‌کند. اگر قصد نگهداری، پرورش و همچنین خرید گل آپارتمانی و متنوع در تابستان را دارید، می‌بایست از اصول و روش‌های مناسبی برای این امر پیروی نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا با راهنمای اصول نگهداری گل و گیاه در تابستان آشنا شوید.

 تنظیم نور آفتاب

یکی از مهم‌ترین نکاتی که افراد می‌بایست در نگهداری از گل و گیاه‌ ها در فصول گرم سال همچون تابستان به آن توجه داشته باشند، تنظیم نور آفتاب است. همان‌طور که می ‌دانید، گیاهان برای این که بتوانند به‌ خوبی رشد کنند، به نور مناسب و طبیعی همچون نور آفتاب احتیاج خواهند داشت. اما پیش‌ از این که میزان نور را تعیین نمایید، می‌بایست به محل قرار گیری و نوع گیاهان خود توجه داشته باشید. به‌عنوان مثال، گل‌ های آپارتمانی به گونه‌ای هستند که به هیچ ­وجه نباید نور مستقیم خورشید به آنها بتابد، زیرا این امر باعث پژمردگی هر چه زودتر آنها خواهد شد. برای نگهداری از گل‌ آپارتمانی در فصل تابستان، پیشنهاد می ‌شود تا از پرده‌ های توری استفاده گردد و یا در صورت امکان محل قرارگیری گل را تغییر داده و آن را به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداشت. همچنین اگر در آپارتمان زندگی می کنید و معمولا نور کافی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی ندارید به شما پینشهاد می شود از گیاهان مقاوم به کم نوری استفاده کنید.

آبیاری گیاهان

آبیاری مناسب

از دیگر اصولی که افراد برای نگهداری از گیاهان در فصل تابستان باید آن را حائز اهمیتشان قرار دهند، آبیاری مناسب است. اگر می ‌خواهید گیاهانتان همواره شاداب و به دور از آسیب باشند، می‌بایست در فصول گرم آن‌ها را دو بار به‌خوبی آبیاری نمایید؛ لذا باید بدانید در روز های گرم سال، آبیاری گیاهان در دو وعده صبح و غروب انجام خواهد شد. البته این موضوع را باید در نظر داشته باشید که گیاهانی مانند گیاه سانسوریا نسبت به کم آبی مقاوم هستند و آبیاری زیاد آن می تواند سبب پوسیدگی ریشه گیاه شود.

بسیاری از افراد ممکن است از خود بپرسند چرا باید به هنگام غروب آفتاب گل‌ها را آبیاری کرد؟ در پاسخ به چنین سؤالاتی لازم است بگوییم در زمان غروب آفتاب، آب به‌خوبی به داخل زمین نفوذ می‌ نماید و این موضوع سبب می ‌گردد آب به‌خوبی به ریشه رسیده و باعث سرزندگی گیاهان شود. همچنین این گونه حساسیت ها در آبیاری گیاهان فصلی نیز وجود دارد.

تنظیم دمای محیط

گرما و سرمای بیش از اندازه می تواند گل و گیاهان را نابود کرده و طراوت را از آن‌ ها بگیرد. به همین خاطر، توصیه می ‌گردد تا همواره دمای محیط قرارگیری گیاهان را چک کرده و آن‌ها را به حد مطلوب برسانید. اگر به نگهداری گیاهان آپارتمانی می ‌پردازید، باید بدانید بهترین دما برای آن‌ها 10 الی 40 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

تنظیم رطوبت گیاه

همان‌ طور که می‌ دانید، روش نگهداری از گیاهان متنوع، متفاوت خواهد بود و تمامی افراد پیش از خرید گیاه مدنظرشان باید به این موضوع توجه داشته باشند. با این حال، برخی از گیاهان همواره تمایل دارند تا رطوبتشان بیش از دیگر گیاهان بوده و همواره رطوبت کافی را دریافت نمایند. حال برای این که بتوانید در تابستان رطوبت مورد نیاز گیاهانتان را تأمین سازید، می‌بایست یک بشقاب تقریباً گود را برداشته و آن را تا نیمه پر از سنگ‌ ریزه نمایید و پس از آن مقداری آب را داخل بشقاب بریزید. پس از انجام مراحل فوق، قادر خواهید بود گیاهتان را بر روی سنگ‌ ریزه‌ ها قرار داده و اجازه دهید رطوبت مورد نیازش را دریافت کند.

در بعضی از موارد مشاهده می ‌شود افراد از ریختن سنگ‌ ریزه بر روی بشقاب خودداری می ‌کنند، باید بگوییم این اقدام کاملاً نادرست تلقی می ‌شود. وجود سنگ‌ ریزه‌ ها سبب می‌ گردد تا آب بیش از اندازه به داخل گلدان نفوذ نکند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نگردد. برای مثال گیاه آگلونما هم یکی از گیاهانی است که نسبت میزان رطوبت حساس است و بهتر است با این روش میزان رطوبت آن را تنظیم کرد.

کوددهی به گیاهان

استفاده از کودها به مقدار کافی

همه ما می ‌دانیم که گیاهان یکی از موجودات زنده بر روی کره زمین هستند و برای تداوم زندگی می‌بایست از کود ها و غذای مورد نیازشان به‌ خوبی بهره‌مند گردند. یکی از فصل‌ هایی که به‌ شدت برای کود دهی گیاهان و گل‌ های آپارتمانی مناسب می‌ باشد، فصل تابستان است. عده‌ای از افراد ممکن است دلیل این موضوع را ندانند، به همین خاطر باید بگوییم که اغلب گیاهان در فصل تابستان رشد می ‌کنند و برای این امر نیاز به کود مناسب خواهند داشت. اما توجه داشته باشید، اگر در فصل تابستان گلدان گیاه خود را تعویض نموده‌اید، به هیچ ­وجه نباید به کود دهی اقدام نمایید، زیرا این اقدام می ‌تواند مشکلات متعددی را به همراه خود داشته باشد.

شما می ‌توانید گیاهانتان را به مدت 2 الی 4 هفته یک‌ بار کود دهی کنید و دقت نمایید بیش از اندازه به گیاهانتان کود ندهید. اگر نمی ‌دانید برای گیاهان آپارتمانی‌تان چه نوع کودی استفاده کنید، باید بگوییم کود تقویتی گل آپارتمانی برای این گیاهان بسیار مناسب خواهند بود و افراد می ‌توانند خرید آن را مدنظرشان قرار دهند. همچنین در مقاله معرفی انواع کود برای گیاهان، در مورد انواع کود ها به صورت کامل توضیح داده شده است که می توانید با مطالعه آن اطلاعات مفیدی کسب کنید.

عدم تعویض گلدان

یکی از نکاتی که در فصول گرم سال همچون تابستان می‌بایست به آن توجه شود، عدم تعویض گلدان سرامیکی است. این امر موجب می ‌شود برگ گیاهان به‌شدت آسیب‌پذیر شده و مقاومت اولیه خود را از دست دهند و رفته‌ رفته گیاه دچار فرسودگی گردد. به عبارت دیگر، تعویض گلدان در تابستان می ‌تواند شوک بسیار زیادی را به گیاه وارد نماید.

توجه به سوختن گیاه‌ ها

آخرین نکته‌ای که می ‌خواهیم در این قسمت از مقاله برایتان عنوان کنیم، توجه به سوختن گیاهان در تابستان است. نور خورشید در فصول گرم می‌ تواند بسیار قوی بوده و گیاهان را مورد آسیب قرار دهد؛ لذا خواهشمندیم در روز های گرم سال به هیچ­ وجه آب‌پاشی را بر روی برگ‌ های گیاه انجام ندهید، زیرا این اقدام سبب می‌ گردد اشعه و نور خورشید بیش ­از قبل به گیاه تابیده و برگ‌ ها را دچار سوختگی نماید. این امر اگر در دفعات متعدد صورت گیرد، قطعاً برگ‌های گیاه سوراخ شده و گیاه را پس از مدتی از بین می‌ برد.

انتخاب خاک مناسب

با توجه به نوع گیاهتان، خاک مناسب و صحیح را انتخاب کنید، چون انتخاب خاک نامناسب ممکن است باعث مرگ گیاه شود.

سخن پایانی

همان‌طور که تاکنون متوجه شده‌اید، برای این که بتوان گیاهانی سرزنده و شاداب را در تابستان مشاهده نمود، می‌بایست از اصول و روش‌ های متعددی پیروی کرد که بعضی از آن‌ها را به طور کامل برایتان شرح دادیم. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق بتوانید سؤالات و ابهامات خود را در این باره برطرف کرده و بتوانید به‌ خوبی برای از گیاهتان در روزهای گرم و طاقت‌ فرسای سال محافظت نمایید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله با راهنمای اصول نگهداری گل و گیاه در تابستان آشنا شده باشید. در پایان به شما توصیه می کنیم مقاله نحوه نگهداری از گیاه تراریوم را مطالعه کنید تا در مورد این گیاه زیبا اطلاعات مفیدی کسب کنید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

10 دیدگاه

  1. ثمین 29 دی, 1401 در 3:54 ب.ظ - پاسخ

    ممنون از توضیحات عالی شما

    • باغ گل رضوان 30 دی, 1401 در 4:00 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر گرامی ممنون از توجه شما.

  2. مبین 24 بهمن, 1401 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    عوض کردن گلدان در تابستان به گیاه آسیب میزنه؟

    • باغ گل رضوان 25 بهمن, 1401 در 12:45 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، بله نباید در تابستان گلدان گیاهان را تعویض کنید.

  3. طاهره 11 فروردین, 1402 در 11:08 ب.ظ - پاسخ

    تابستون بهتره برای کوددهی یا زمستون

    • باغ گل رضوان 12 فروردین, 1402 در 8:39 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، فصل تابستان برای کوددهی گیاهان بهتر است.

  4. حمید رضایی 24 فروردین, 1402 در 10:11 ب.ظ - پاسخ

    سلام گیاهان آپارتمانی در تابستان میشه در حیاط جایی که آفتاب نمیخوره نگهداری کرد؟

    • باغ گل رضوان 25 فروردین, 1402 در 2:57 ب.ظ - پاسخ

      سلام بله میتوانید اما توجه داشته باشید آفتاب مستقیم به گیاهان آپارتمانی نتابد.

  5. شیوا 15 خرداد, 1402 در 10:11 ب.ظ - پاسخ

    ممنون از توضیحاتتون تابستون به دلیل گرما و افتاب احتمال اسیب به گیاه بیشتره

    • باغ گل رضوان 22 تیر, 1402 در 4:15 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر عزیز.
      بله ممکن است در فصل تابستان گل آپارتمانی ها در اثر برخورد آفتاب مستقیم یا گرمای زیاد دچار آسیب شوند. باید به میزان نور و گرما در نگهداری از گیاهان دقت کنید.

عنوان

رفتن به بالا