آخرین بروز رسانی: 23ام اسفند, 1402

آشنایی با گیاهان خانگی آفتاب دوست

امروزه تمامی گیاهانی که در ساختمان‌ ها نگهداری می‌ شوند، […]

امروزه تمامی گیاهانی که در ساختمان‌ ها نگهداری می‌ شوند، به دو دسته‌ی گیاهان سایه دوست و گیاهان آفتاب دوست تقسیم می ‌شوند. این گیاهان گیاهانی هستند که از جنگل‌های بومی آفریقا روییده‌اند و سپس از طریق قلمه‌ های خود، به دیگر نقاط جهان راه یافته‌اند و امروز نیز در خانه‌ ها و آپارتمان‌ ها نگهداری می ‌شوند. منظور ما از آفتاب دوست در اینجا این است که گیاهان در مقابل نور آفتاب مقاومت داشته باشند و به عبارتی از آفتاب خوششان بیاید. این گیاهان علاوه بر این که می ‌توانند آرامش و زیبایی را مهمان خانه‌های شما کنند، میزان جذابیت خانه را نیز افزایش می ‌دهند. از این رو خرید این گیاهان افزایش پیدا کرده است. آشنایی با گیاهان خانگی آفتاب دوست به شما کمک می کند تا بدانید چه گیاهانی مناسب محل زندگی شماست.

گیاه کاکتوس

کاکتوس‌ ها، یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی بشمار می ‌آیند که می ‌توانند با قرار گرفتن در برابر نور خورشید، زیبایی خود را حفظ کنند و به حیات ادامه دهند. این گونه از گیاهان به آب کمی نیاز دارند و حتی می‌ توانند هفته‌ها بدون آب زندگی کنند اما باید توجه داشت که اگر در هر روز به گیاه کاکتوس آب بدهید، عمر این گیاه کاهش پیدا می ‌کند. از این رو باید با نحوه‌ی نگهداری کاکتوس آشنا باشید و سپس دست به خرید این گیاه آپارتمانی زیبا بزنید. در مقاله نحوه نگهداری از کاکتوس با نحوه نگهداری از این گیاه آشنا شوید و اطلاعات مفیدی کسب کنید.

گیاه کاکتوس

گیاه یشم

گیاه یشم یکی از زیباترین و بهترین گیاهانی است که می‌ تواند در منزل شما رشد کند. این گیاه در ابتدا جوانه‌ای کوچک است اما اگر در شرایط مساعد قرار بگیرد، تا ارتفاع دو متر رشد می ‌کند. این گیاه برگ‌های نرمی دارد و جزو خانواده‌ی ساکولنت‌ها است. اگر شما در نگهداری این گیاه اهتمام بورزید، شاید شانس آن را پیدا کنید که گل‌های یشم را نیز ببینید. از آنجایی که گیاه یشم آفتاب دوست است، در مقابل آفتاب ماندگاری دارد اما گاهی اوقات دیده می‌ شود که رنگ سبز برگ‌های این گیاه، به رنگ قهوه‌ ای تبدیل شده است. در این صورت باید بدانید که نور آفتاب بیش از حد به این گیاه تابیده است و باید جای گیاه عوض شود.

گیاه آلوئه‌ ورا

از دیگر گیاهان زیبای آپارتمانی که اتفاقاً دوستدار آفتاب نیز هست، می ‌توانیم به گیاه آلوئه‌ورا اشاره کنیم. این گیاه علاوه بر این که می ‌تواند زیبایی را در آپارتمان شما به وجود بیاورد، توانایی آن را دارد که در شب نیز اکسیژن تولید کند و در مصارف دارویی به کار گرفته شود. برای این که این گیاه را به خوبی پرورش دهید، باید آن را در مقابل نور کامل آفتاب قرار داده و به طور منظم به آن آب بدهید. علاوه بر این، توصیه می‌ شود که گیاه آلوئه‌ورا را در گلدان‌ فایبر گلاس بزرگ بکارید تا شاهد شاخ و برگ‌های زیبای این گیاه باشید.

گیاه سیکاس

گیاه سیکاس که امروزه بین گیاه‌ شناسان با نام نخل سیکاس شناخته می ‌شود، ظاهری زیبا دارد و بیشتر اوقات در دکوراسیون‌ های مدرن منازل مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در واقع این گیاه می ‌تواند حس طبیعت را در محیط زنده کند و آرامش را در منزل شما به وجود بیاورد. این گیاه نیز جزء گیاهان آفتاب دوستی است که همیشه سبز می ‌ماند و جلوه‌ی آن در فصل گرم و فصل سرد تغییر نمی ‌کند. البته باید توجه کنید که این گیاه دارای برگ‌ ها و شاخه­ های سمی است و باید دور از دسترس کودکان قرار داده شود.

گیاه نخل مرداب

نخل مرداب نام همان گیاهی است که در مصر باستان از شاخه‌ ها و چوب‌ های آن برای تولید قایق و کشتی استفاده می ‌شده است. این گیاه جزو شاداب‌ ترین گیاهان آپارتمانی است که توانایی آن را دارد که در تمام ماه‌های سال، رطوبت خود را در حد ثابت نگه دارد و نیاز چندانی به آب پیدا نکند. لازمه‌ی رشد این گیاه زیبا، وجود نور آفتاب به میزان کافی است. علاوه بر این، بهتر است که گیاه آفتاب دوست نخل مرداب در یک شیشه‌ی پر از آب نگهداری شود نه در گلدان. گیاه نخل مرداب بیشتر اوقات در حاشیه‌ی برکه‌ ها رشد می ‌کند. از این رو باید در محیط خانه، شرایط آب‌ و هوایی مطلوب را برای رشد بهتر این گیاه به وجود بیاورید.

گیاه نخل مرداب

گیاه یاس ستاره‌ای

اگر به دنبال خرید گیاه آپارتمانی بی‌نقص با بوی خاص و دل‌ انگیز هستید، گیاه یاس ستاره‌ای را از دست ندهید. این گیاه میوه ندارد اما پس از این که مراحل رشد او تکامل پیدا کند، شکوفه‌ هایی بر روی آن به وجود می ‌آیند که هم می‌توانند محیط را زیباتر کنند و هم آن را خوشبوتر نمایند. رنگ شکوفه‌ های یاس ستاره‌ای بیشتر اوقات سفید است اما گاهی وقت‌ ها دیده می ‌شود که این شکوفه‌ ها به رنگ صورتی نیز رشد می‌ کنند. از آنجایی که یاس ستاره‌ای نیاز به گرمای زیادی برای رشد کردن دارد، باید در تابستان در محیط منزل یا تراس قرار بگیرد که بتواند به‌خوبی از نور آفتاب برای تغذیه استفاده کند و عمر خود را افزایش دهد. این گل بر خلاف سایر گل‌های آپارتمانی، نیاز به آب فراوان دارد؛ بنابراین آبیاری این گل را در هر روز فراموش نکنید.

گیاه کاکتوس غوره‌ ای

یکی دیگر از گیاهان محبوب آپارتمانی که دوستدار آفتاب است، گیاه کاکتوس غوره‌ای است. این گیاه همانند سایر گیاهان نیاز به آبیاری منظم دارد و می ‌تواند در دمای معمولی اتاق نیز رشد کند. غوره‌های آویزی شکل کاکتوس غوره‌ای، آن را به یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است که می ‌تواند انتخاب مناسبی برای افزایش جذابیت محیط بشمار رود. علاوه بر این، بیشتر اوقات دیده می ‌شود که از گلدان‌ های معلق برای قرار دادن کاکتوس غوره‌ای در آن، استفاده می‌ کنند.

گیاه شمعدونی

زمانی که اسم گیاه شمعدانی می‌ آید، اکثر ما به یاد نوستالژی‌‌هایی می ‌افتیم که در آن از گیاه شمعدانی در کنار حوض‌ها و حوضچه‌های آبی‌رنگ حیاط استفاده می ‌شود. این گل بی‌نظیر تقریباً دویست گونه‌ی مختلف دارد که هر یک از این گونه‌ها، می ‌توانند در محیط زندگی انسان به‌خوبی رشد کنند. عطری که شمعدانی دارد، تقریباً ملایم است اما رنگی که این گیاه به منزل و آپارتمان شما می‌ دهد، در هیچ جای دیگری قابل مشاهده نیست. گاهی اوقات دیده می ‌شود که گیاه شمعدانی تا ۲ متر نیز رشد دارد اما در واقع میزان رشد این گیاه در گلدان‌ های خانگی، نیم متر است. اگر دیدید که برگ‌‌های سبز شمعدانی شما به رنگ زرد تغییر کردند، باید بدانید که به‌صورت منظم و در اسرع وقت، آن را آبیاری نکرده‌اید.

کروتون پرتغالی

گیاه کروتون یکی از بهترین گل آپارتمانی ها با رنگ‌ های متنوع و زیبا است. این گیاه بدون گل نیز می‌تواند زیبا باشد. رطوبت نیز از خواص مورد علاقه این گیاه است، اما باید مراقب باشید که آبیاری صحیح و در زمان مناسب انجام شود.

امیداریم با مطالعه مقاله ( آشنایی با گیاهان خانگی آفتاب دوست ) اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. در پایان به شما توصیه می کنیم مقاله بهترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی برای محل کار را مطالعه کنید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

8 دیدگاه

  1. امیرعلی 29 دی, 1401 در 3:49 ب.ظ - پاسخ

    سلام این گیاهان اگر در سایه باشند آسیب می بینند؟

    • باغ گل رضوان 30 دی, 1401 در 3:58 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، این گیاهان در آفتاب رشد بهتری دارند بهتر است آن ها را در آفتاب نگهداری کنید.

  2. سارا کرمی 9 بهمن, 1401 در 2:52 ب.ظ - پاسخ

    سلام در زمستان این گیاهان را کجا باید نگهداری کرد؟

    • باغ گل رضوان 9 بهمن, 1401 در 11:56 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کاربر محترم، بههتر است به مکانی داخلی پرنور انتقال دهید و یا در همان فضای بیرونی برای آنها فضای گلخونه ای ایجاد کنید.

  3. ابی 26 بهمن, 1401 در 11:29 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید این گیاهان باید زیر نور مستقیم باشند

    • باغ گل رضوان 27 بهمن, 1401 در 6:31 ب.ظ - پاسخ

      سلام بله مقاوم هستند اما بهتر است مدت طولانی زیر نور مستقیم خورشید نباشند.

  4. حمید مولایی 16 فروردین, 1402 در 9:32 ب.ظ - پاسخ

    گیاه سیکاس در جای سایه آفتاب بکاریم میشه؟

    • باغ گل رضوان 17 فروردین, 1402 در 4:09 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله میتوانید در مکان سایه آفتاب بکارید.