آخرین بروز رسانی: 15ام اسفند, 1402

نحوه نگهداری از گیاه زامیفولیا

گیاه زاموفیلیا یکی از پر طرفدار ترین گیاهان آپارتمانی است […]

گیاه زاموفیلیا یکی از پر طرفدار ترین گیاهان آپارتمانی است که این روز ها همه دوست دارند این گیاه زیبا را تهیه کنند و در منزلشان داشته باشند و وقتی آن را می خرند به دلیل مراقبت و محبت بیش از حد باعث خراب شدن این گیاه می شوند. داشتن برگ های سبز و براق باعث دو چندان شدن زیبایی گیاه زاموفیلیا  شده است. این گیاه مقاومت بالایی دارد و نحوه نگهداری از گیاه زاموفیلیا بسیار راحت است. این گیاه در رنگ های مختلفی همچون سبز، زاموفیلیا ابلق و زاموفیلیا بلک موجود است که ارتفاع شاخه های این گیاه تا 120 سانتی متر نیز بلند می شود. این گیاه جزو گیاهان لاکچری و پرطرفدار میباشد و در دکوراسیون داخلی و فضا آرایی محیط کاربرد دارد. نام علمی این گیاه  Zamiocucas Zamiifolia و نام انگلیسی آن ZZ Plant ، Zanzibar gem می باشد.

در این مقاله چند نکته طلایی در مورد نحوه نگهداری از گیاه زاموفیلیا خواهید آموخت.

نحوه آبیاری گیاه زاموفیلیا چگونه است

این گیاه ساقه گوشتی و آبداری دارد و در خاک نیز ریشه های غده ای شکل دارد در نتیجه حجم آب زیادی را در خود ذخیره می کند از این رو جزء گیاهان مقاوم به کم آبی محسوب می شود و شما با محبت بیش از حد و آبیاری زیاد آن باعث بروز بیماری های قارچی و گندیدگی می شوید. برای آبیاری دقت داشته باشید حتما دو سوم از خاک گیاه باید خشک باشد و دوباره اقدام به آبیاری کنید به نحوی که دور تا دور گلدان را به صورت کامل آبیاری کنید و آب از حفره های زیر گلدان خارج شود.

دقت داشته باشید برای گیاهانی مانند زاموفیلیا و گیاه سانسوریا نمیتوان شرایط دقیق و منظمی را برای آبیاری و تغذیه مشخص کرد و حتما باید با استفاده از یک سیخ چوبی و با چک کردن خاک از نیاز گیاه به آب اطمینان حاصل کنیم. زیرا مهم ترین شرایط نگهداری گیاهان ریزم و حالت غده درون خاک دارند آب زیادی را درون خود حفظ می کنند و با آبیاری بیش از حد به سرعت دچار پوسیدگی و نابودی می شوند.

نحوه آبیاری گیاه زاموفیلیا

نیاز نوری گیاه زامیفولیا چگونه است

گیاه زاموفیلیا گیاهی است با نیاز نوری متوسط و رو به بالا ، به نحوی که در اتاق های کم نور نیز میتوان با استفاده از لامپ رشد گیاه از آن نگهداری کرد. این گیاه به کم نوری نیز مقاوم است اما اگر این گیاه در محلی پرنور بدون تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد رشد بیشتر و بهتری خواهد داشت و پاجوش دهی آن بیشتر می شود  و به سلامت گیاه نیز کمک می کند. تابش نور مستقیم باعث برگ سوزی و آسیب جدی به گیاه می شود. اگر این نکات را برای زاموفیلیا رعایت کنید به زودی برای شما برگ ها و تنه جوش های جدیدی خواهد زد و گیاهتان زیبا و پرپشت تر خواهد شد.

کوددهی گیاه زاموفیلیا

نکته بعدی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی این است که از کود های شمیایی استفاده کنید. برای این گونه گیاهان نیز باید از کودی استفاده کنید که عنصر ازوت پایینی داشته باشد. برای تغذیه این گیاهان باید از کودهای حاوی پتاس بالا و فسفر بالا به صورت مدام استفاده کنید زیرا نیاز پتاس و فسفر در این گیاه بسیار زیاد است. عناصر ریز مغذی مانند آهن در سلامت گیاه نقش بسیار مهمی دارند. همچنین برای پاجوش دهی این گیاه استفاده از هورمون سیتوکینین بسیار تأثیر گذار است که باید حتما در هر فصل یکبار برای استفاده کنید تا شاهد پاجوش دهی خیلی خوبی باشید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله نحوه تغذیه گیاهان ریزم دار را مطالعه کنید.

برای این گیاه باید حتما ماهی یکبار از قارچ کش هایی مانند ایپرودیون کار بندازیم، قارچ کش های سمی یا فوزتیل آلومینیوم استفاده کنید تا سلامت گیاه شما تضمین شود. شما می توانید با خرید گیاه زاموفیلیا جلوه‌ای زیبا تر به منزل خود دهید.گیاه زاموفیلیا

خاک مناسب گیاه زاموفیلیا چیست

بهترین خاکی که میتوانید برای کاشت زاموفیلیا استفاده کنید خاک با زهکشی بالا است و خاک بسیار سبکی باشد که آب را به هیچ عنوان در خود نگه ندارد و بتواند آب اضافی را از خاک عبور دهد. این گیاه به هیچ عنون حالت غرقابی و خفگی را دوست ندارد و یک خاک دو نم و بسیار سبک باعث سلامت کامل این گیاه می شود. می توانید برای کاشت این گیاه از خاک کاکتوس استفاده کنید. زیرا این دو گیاه شرایط آبیاری یکسانی دارند.

دمای مناسب نگهداری زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا گیاهی گرما دوست است اما نباید در زیر تابش خورشید و یا وسایل گرمایشی باشد. گیاه زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی سمی است و شیره آن میتواند در بعضی افراد باعث ایجاد حساسیت شود. این گیاه با جذب مواد مضر در هوا، در تصفیه هوا نقش مؤثری دارد. گیاه در دمای بالا نیز مقاومت خوبی دارد، اما بهترین دمای رشد بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌ گراد است. باید توجه داشت که دمای شب نباید بیشتر از ۲۲ درجه و دمای روز نباید بیشتر از ۳۰ درجه باشد.

گلدان مناسب برای کاشت زاموفیلیا

یکی از نکته های مهم در سلامت گیاه خرید گلدان مناسب با حجم گیاه است. اگر گلدان سفالی بزرگ تر از حجم گیاه انتخاب کنیم و گلدانی که انتخاب می کنیم به صورت استوانه و کشیده باشد و خاک بیشتر از نیاز گیاه باشد حفظ رطوبت زیاد باعث پوسیدگی و نابودی گیاه ما می شود.

تمیز کردن برگ های گیاه زاموفیلیا

برای تمیز کردن برگ های این گیاه زیبا هیچ وقت از اسپری های شیمیایی براق کننده استفاده نکنید ، با دستمال مرطوب و یا حتی با یک شیر کم چرب یک پنبه را آغشته کنید روی برگ های آن بکشید و آن را تمیز و براق کنید.

نحوه تکثیر زاموفیلیا

نحوه تکثیر این گیاه از طریق قلمه ساقه ، قلمه برگ و جداسازی ریزوم ها امکان پذیر می باشد.

آفات و بیماری های زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا به ندرت دچار آفت می شود ولی این گیاه در بعضی موارد به پوسیدگی ریشه مبتلا میشود.

زاموفیلیا تا چه حد بزرگ می شود؟

زاموفیلیا به اندازه‌ای بین 60 تا 90 سانتی‌متر رشد می‌کند. حدود 8 سال طول می‌کشد تا به ارتفاع 90 سانتی‌ متری برسد. بسیاری از باغبانان زامیفولیا را در گلدانی 10 سانتی متری کاشته و شاهد رشد آن به ارتفاع 90 سانتی‌متری هستند، اما این رشد سال‌ ها طول می‌کشد. رشد زاموفیلیا از نظر پهنا یکسان است.

امیدواریم مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. پشنهاد می‌شود مقاله نحوه نگهداری از گیاه سانسوریا را نیز مطالعه کنید و نکات مهمی در مورد این موضوع فرا بگیرید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

12 دیدگاه

  1. محسن موسوی 1 بهمن, 1401 در 8:39 ب.ظ - پاسخ

    ممنون از اطلاعات مفید شما

    • باغ گل رضوان 1 بهمن, 1401 در 10:56 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، ممنون از نظر شما امیدواریم مقالات برای شما مفید باشند.

  2. فرشاد 18 بهمن, 1401 در 11:26 ب.ظ - پاسخ

    سلام چطوری میتونم این گیاه را خریداری کنم؟

    • باغ گل رضوان 19 بهمن, 1401 در 6:08 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما میتوانید با کیلیک بر روی گیاه زاموفیلیا این گیاه را تهیه کنید.

  3. مونسی 23 فروردین, 1402 در 10:21 ب.ظ - پاسخ

    سلام دلیل زرد و قهوه ای شدن برگ های این گیاه چیه؟

    • باغ گل رضوان 24 فروردین, 1402 در 4:20 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما گیاه شما دچار تنش آبی شده است. آبیاری را منظم انجام دهید و اجازه دهید خاک گیاه خشک شود سپس آبیاری کنید.

  4. فلاحی 24 اردیبهشت, 1402 در 1:39 ب.ظ - پاسخ

    سلام. چه گلدونی مناسبه برای گیاه زاموفیلیا؟ شما موجود دارید؟

    • باغ گل رضوان 26 اردیبهشت, 1402 در 5:38 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما کابر عزیز. شما می توانید از گلدان سرامیکی برای این گیاه استفاده کنید.

  5. مرادی 2 خرداد, 1402 در 10:51 ب.ظ - پاسخ

    خاک کاکتوس خوبه برای زاموفیلیا

    • باغ گل رضوان 3 خرداد, 1402 در 11:11 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله خاک کاکتوس برای گل زاموفیلیا مفید است.

  6. شریفی 8 خرداد, 1402 در 11:39 ب.ظ - پاسخ

    سلام من این گیاهو تو گلدون سرامیکی کاشتم مشکل داره؟

    • باغ گل رضوان 10 خرداد, 1402 در 12:02 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما خیر مشکلی ایجاد نمی کند اما باید آبیاری را کمتر کنید.