آخرین بروز رسانی: 14ام اسفند, 1402

نحوه نگهداری از گیاه حسن یوسف

حسن یوسف برگ های رنگارنگ و ظاهر زیبایی که دارد. […]

حسن یوسف برگ های رنگارنگ و ظاهر زیبایی که دارد. این گیاه با تنوع رنگی بسیار بالا به یکی از پر طرفدار ترین گیاهان جهان تبدیل شده است. فقط کافی است که نیاز های آن را به درستی برآورده کنید تا سالیان سال این گیاه را داشته باشید. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با نحوه نگهداری از گیاه حسن یوسف آشنا شوید.

نور مناسب گیاه حسن یوسف

کسانی که کار های احداث فضای سبز را انجام می دهند در مناطق سایه حسن یوسف را می کارند و فقط به عنوان یک گیاه یک ساله در طول فصل گرم از زیبایی آن استفاده می کنند، اما اگر شما آن را از سرما و گزند زمستان حفظ کنید و به داخل خانه‌ خود بیاورید یا از اول در آپارتمان های خود پشت پنجره نور گیر نگهداری کنید تبدیل به یک گل آپارتمانی دائمی می شود که همیشه با رنگ های زیبایش می درخشد و حال و هوای جدید به منزل شما می دهد. به خاطر داشته باشید که هرگز نور مستقیم خورشید بر روی آن نیفتد. باید نور غیر مستقیم برایش فراهم کنید.

نحوه آبیاری گیاه حسن یوسف چگونه است

ازنظر نیاز آبی این گیاه آب دوست است و در اثر تشنگی سریع پلاسیده می شود و اگر حواستان نباشد و این اتفاق برایش تکرار شود و مدام پلاسیده شود و دوباره آب بدید تا حالت اول برگردد کم کم و به مرور زمان گیاه از پایین کچل می شود و برگ هایش می ریزد. در این زمان است که شما باید دست به کار شوید و گیاهتان را با استفاده از ابزار آلات باغبانی قلمه بزنید و تکثیرش کنید تا این گل آپارتمانی را بهتر پرورش دهید. نکته مهم دیگر در رابطه با آبیاری حسن یوسف این است که در آبیاری آن افراط نکنید. درست است که این گیاه به تشنگی حساس است و سریع پلاسیده می شود اما اگر مدام و پشت سر هم به آن آب دهید دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد.

 گیاه حسن یوسف

گلدهی گیاه حسن یوسف

وقتی که از حسن یوسف نگهداری می کنید در شرایط ایده آل کم کم روی حسن یوسف شما گل آذین هایی پدید می آید که گل های بنفش ریزی هستند اما این را بدانید که حتما و حتما باید گل آذین به همراه دو برگچه پایین آن را حذف کنید. با این کار گیاه شما وادار به برگ دهی مجدد می شود و به دلیل اینکه این گیاه جزو گیاهان فصلی است اگر این گل ها را روی آن نگه دارید به طور ذاتی گیاه شروع می کند به رشد بزری و تولید بزر می کند. بزر های این گیاه قدرت جوانه زدن خوبی ندارند و راه خوبی برای تکثیر نیست و با حدف آن گیاه را دوباره وادار به برگ دهی و رشد خواهید کرد.

خاک مناسب گیاه حسن یوسف

خاکی که از آن برای کاشت گیاه حسن یوسف استفاده می کنید می بایست خاکی سبک و با زهکشی بالایی باشد. زیرا اگر آب باقی مانده از آبیاری در خاک باقی بماند باعث پوسیدگی ریشه این گیاه می شود.

نگهداری گیاه حسن یوسف

نحوه کوددهی به گیاه حسن یوسف چگونه است

گیاه حسن یوسف نیز مانند تمام گیاهان برای ادامه رشد خود نیاز به تغذیه دارد شما میتوانید برای رفع نیاز های این گیاه و حفظ سلامت آن، این گیاه را در فصول رشد کودیاری کنید. برای این کار بهتر است از کود تقویتی با درصد نیتروژن بالا تری استفاده کنید زیرا نیتروژن به رشد برگ های گیاه کمک می کند. همچنین در کوددهی به گیاه به این نکته توجه کنید که در زمستان این کار را انجام ندهید زیرا به دلیل رشد کم گیاه در این زمان میتواند باعث سوختن ریشه های حسن یوسف و از بین رفتن گیاه شود.

تعویض گلدان

برای رشد بهتر این گیاه میتوانید گلدان آن را سالانه با بیرون زدن ریشه هایش تعویض کنید و در یک گلدان پلاستیکی هم سایز با گلدان قبلی بکارید زیرا این گیاه در محیط کوچک رشد بهتری دارد. اما زمان تعویض گلدان خاک آن را با یک خاک غنی از مواد آلی و معدنی تعویض کنید.

شمعدانی

دمای نگهداری حسن یوسف

این گیاه زیبا به سرما حساس است پس بهتر است در فصول سرد آن را به فضای داخلی منتقل کنید. مناسب ترین دما برای نگهداری گیاه حسن یوسف دمای 20 الی 35 درجه سانتی گراد می باشد.

آفت گیاه حسن یوسف

وقتی که از حسن یوسف نگهداری می کنید به همان میزان که برای ما ظاهر و رنگ هایش جذاب است خیلی هم برای حشرات خوشمزه است. آفات زیادی به سمت حسن یوسف می آیند. ما به شما پیشنهاد می کنیم اول بهار ، اول تابستون و اول پاییز چه آفتی روی گیاه دیدید و یا آفتی روی گیاه ندیدید با یه سم حشره کش مناسب چه ارگانیک چه شیمیایی فرق نمی کند یک دور سم پاشی رقیق بر روی گیاه داشته باشید. مهم ترین آفتی که به حسن یوسف حمله می کند شپشک آرد آلود است. شما می توانید با خرید گیاه حسن یوسف جلوه زیبایی به منزل خود دهید.

چطوری این شپشک را بشناسید؟ کافی است پشت برگ های آن را بررسی کنید معمولا دم دمبرگ ها دانه های سفید پنبه ای به وجود می‌آید که اگر دست به آن بزنید حالت کش آمدن دارد شپشک های آرد آلود خیلی سریع گیاه حسن یوسف را آلوده کرده و تکثیر می شوند و از تغذیه ای که از این گیاه انجام می‌دهند گیاه را ضعیف و خشک می کند . اگر این دانه های پنبه ای رو دیدید با مقداری آب و صابون  و یک تکه پنبه آن را بشویید و بعد هم گیاهتان را با یک سم مناسب سم پاشی کنید.

شمعدانی زیبا

روش تکثیر حسن یوسف

روش تکثیر حسن یوسف به دو صورت قلمه زدن ساقه و کاشت بذر انجام می‌شود که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

  • تکثیر از طریق قلمه زدن ساقه:

ابتدا یک ساقه به طول 13 سانتی‌متر از گیاه مادر جدا می‌کنیم. سپس این ساقه را از زیر گره برگ بریده و برگ‌های روی آن را به‌جز جفت بالایی جدا می‌کنیم. در صورت تمایل، می‌توانیم ساقه را در هورمون رشد ریشه قرار دهیم و سپس در آب یا خاک قرار دهیم. در صورت است فاده به آب، یک لیوان یا پارچ را انتخاب کرده و آن را تا نیمه پایینی ساقه در آب قرار می‌دهیم. سپس ظرف را در محیط گرمی قرار داده و بهتر است از پایین به ظرف گرما وارد شود. درصورت کثیف شدن آب، باید آن را تعویض کنیم.

  • تکثیر از طریق بذر

تکثیر حسن یوسف از طریق بذر بسیار ساده است و معمولا به نتیجه می‌رسد. برای شروع، یک سینی را با خاک گلدان پر کرده و بذرهای حسن یوسف را در آن پخش کنید. سپس با یک لایه خاک، بذرها را بپوشانید تا نهان شوند. سینی را به یک محیط نورانی و روشن منتقل کرده و خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید.

سخن پایانی

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله گل و گیاه آپارتمانی مفید و مناسب اتاق پذیرایی را مطالعه کنید تا با گیاهانی که می توانند در منزل خود از آنها استفاده کنید و محیط منزل خود را شاداب تر کنید آشنا شوید.

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

22 دیدگاه

  1. بنیامین 1 بهمن, 1401 در 8:55 ب.ظ - پاسخ

    سلام این گیاه گلدهی دارد؟

    • باغ گل رضوان 1 بهمن, 1401 در 11:00 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، بله اگر شرایط نگهداری آن ایده آل باشد گل دهی دارد.

      • فائزه 21 اردیبهشت, 1402 در 1:34 ب.ظ - پاسخ

        سلام. گیاه حسن یوسف جز کدوم دسته گیاهان محسوب میشه؟

        • باغ گل رضوان 15 خرداد, 1402 در 4:09 ب.ظ - پاسخ

          سلام و عرض ادب گیاه حسن یوسف هم جزء گیاهان آپارتمانی و هم گیاهان فصلی محسوب می شود.

  2. فرهادی 6 بهمن, 1401 در 6:09 ب.ظ - پاسخ

    سلام از چه گلدانی برای کاشت این گیاه میتوان استفاده کرد؟

    • باغ گل رضوان 8 بهمن, 1401 در 12:08 ب.ظ - پاسخ

      سلام این گیاه را همه گلدان ها می توانید بکارید اما بهتر است از گلدان پلاستیکی سایز کوچک تر استفاده کنید زیرا در محیط کوچک رشد بهتری دارد.

  3. تارا 17 بهمن, 1401 در 10:06 ب.ظ - پاسخ

    سلام از گلدان سفالی هم میتوان برای کاشت این گیاه استفاده کرد؟

    • باغ گل رضوان 18 بهمن, 1401 در 11:33 ق.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، بله میتوانید از گلدان سفالی برای کاشت گیاه حسن یوسف استفاده کنید.

  4. مهدی 19 اسفند, 1401 در 9:52 ب.ظ - پاسخ

    سلام حسن یوسف و باید در محیط اتاق نگهداری کرد

    • باغ گل رضوان 20 اسفند, 1401 در 4:16 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما هم میتوانید در محیط داخلی و هم بیرونی نگهداری کنید.

  5. حکمتی 25 اسفند, 1401 در 8:05 ب.ظ - پاسخ

    سلام از مطالعه این مطلب لذت بردم به چه صورت میتونم این گیاه زیبا را تهیه کنم؟

    • باغ گل رضوان 26 اسفند, 1401 در 12:57 ب.ظ - پاسخ

      سلام ممنون از توجه شما میتوانید با کلیک بر روی گیاه حسن یوسف این گیاه را تهیه کنید.

  6. یوسفی 4 فروردین, 1402 در 11:37 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید ببخشید گیاه حسن یوسف گل میده من چند وقته دارم تا حالا گل نداده

    • باغ گل رضوان 5 فروردین, 1402 در 2:28 ب.ظ - پاسخ

      سلام اگر شرایط نگهداری آن ایده آل گیاه باشد شروع به گلدهی می کند.

  7. مریم مسلمی 24 فروردین, 1402 در 10:19 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید از کود خاصی باید برای این گل استفاده کرد؟

    • باغ گل رضوان 25 فروردین, 1402 در 3:01 ب.ظ - پاسخ

      سلام و عرض ادب خدمت شما، برای گیاه حسن یوسف باید از کود با درصد نیتروژن بالا مانند کود برگ دهی و رویشی با درصد 30-10-10استفاده کنید.

  8. حسینی 4 اردیبهشت, 1402 در 10:41 ب.ظ - پاسخ

    این گیاه نیاز به هرس داره؟

    • باغ گل رضوان 5 اردیبهشت, 1402 در 4:36 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما برای رشد بهتر این گیاه میتوانید آن را هرس کنید.

  9. مینا 5 خرداد, 1402 در 0:03 ق.ظ - پاسخ

    حسن یوسف آفتاب دوسته؟

    • باغ گل رضوان 7 خرداد, 1402 در 11:05 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما خیر نباید این گیاه در معرض مستقیم آفتاب باشد.

  10. محسن 13 خرداد, 1402 در 9:55 ب.ظ - پاسخ

    خاک باغچه برای این گیاه مناسبه

    • باغ گل رضوان 15 خرداد, 1402 در 1:27 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله خاک باغچه برای این گیاه مناسب است.