آخرین بروز رسانی: 14ام اسفند, 1402

نحوه نگهداری از گیاه آنتوریوم

آنتوریوم از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار می باشد که به […]

آنتوریوم از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار می باشد که به علت زیبایی ظاهری که دارد میتوانید نهایت لذت را در هنگام نگه داری از آن ببرید، این گیاه علاوه بر گل هایی با رنگهای جذاب و براق ، دارای برگهایی به رنگ سبز ، پهن و قلبی می باشد که اگر این گیاه گل هم نداشته باشد به علت زیبایی برگ ها خیره کننده ست . نام علمی گیاه آنتوریوم Anthurium Andraeanum و نام انگلیسی آن Anthurium ،Taiflower می باشد. گیاهی چند ساله همیشه سبز، تند رشد و گل دار است. این گیاه زیبا از خانواده آراسه و بومی آمریکایی جنوبی و کارائیب است. این گیاه یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا نیز است.

در ابتدا در خصوص مورفولوژی این گیاه توضیح می دهیم:

بر خلاف تصور عموم که فکر می کند دراک های رنگی دار آنتوریوم، گل هستند در واقع این ها گل نیستند. گل های آنتوریوم بر روی اسپی دیسک قرار گرفته که بسیار ریز اند و این اسکی دیسک توسط اسپیس احاطه شده که این اسپیس در واقع یک برگ تغییر شکل یافته است.

نگهداری از گیاه آنتوریوم

 

شرایط نگهداری گیاه آنتوریوم

آنتوریوم گیاهی مقاوم است و نگهداری آن آسان است و میتوانید با خرید گیاه آنتوریوم و رعایت نکاتی بسیار ساده یک گیاه گلدار زیبا را در منازل خود داشته باشید. همچنین از این گیاه برای گل آرایی سبد و دسته های گل استفاده می شود. شما می توانید با خرید گیاه آنتوریوم هدیه ای مناسب برای کسانی که دوستشان دارید تهیه کنید. زیبایی این گیاه باعث شده که آن یکی از گیاهان مناسب برای هدیه دادن باشد. از این گیاه به عنوان نماد خوش شانسی نیز یاد می شود. گیاه انتوریوم گیاهی سمی است و در صورت تماس پوست با شیره آن میتواند حساسیت پوستی ایجاد کند پس بهتر است در مکانی دور از کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه نگهداری از گیاه آنتوریوم آشنا شوید.

نیاز نوری گیاه آنتوریوم چگونه است

نگهداری این گیاه در مکانی روشن اما به دور از تابش نور مستقیم خورشید است. این نکته را هم به خاطر داشته باشید گیاه آنتوریوم در جایی که نور کم تر است ماندگاری داره اما دیگر تولید گل نمی کند اگر محل پرنوری برای نگهداری این گیاه ندارید میتوانید از لامپ رشد گیاه استفاده کنید. پنجره های جنوبی یا شرقی برای نگهداری از این گیاه بهترین مکان است.

دمای مناسب نگهداری آنتوریوم

درجه حرارت مناسب برای آنتوریوم هم 20 تا 22 درجه سانتیگراد است. ماندگاری گل های این گیاه نسبتا خوب است و حتی ممکن تا چندین ماه هم ماندگاری داشته باشد. آنتوریوم در طول سال به طور پراکنده تولید گل می کند البته در صورتی که شرایط نوری، کود دهی و رطوبت مناسب را برای آن فراهم کنید. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که آنتوریوم به هوای سرد و هوای خشک حساس است.

کوددهی گیاه آنتوریوم

کود دهی این گیاه هم به طور منظم در فصول بهار و تابستان انجام می شود و بهتر است که از کود های مخصوص آنتوریوم استفاده شود.روش های نگهداری از گیاه آنتوریم

 

نحوه آبیاری گیاه آنتوریوم چگونه است

آبیاری این گیاه هم به گونه‌ای انجام شود که در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک اندک رطوبتی داشته باشد اما خیس نباشد آبیاری زیاد این گیاه باعث پوسیدگی گیاه و زرد شدن و خرابی برگ های آن می شود. در طول روز هم در چندین نوبت چه بر روی دراکت های رنگی چه بر روی برگ ها آب اسپری کنید. شما می توانید با خرید گیاهان آپارتمانی، منزل خود را زیبا تر کنید. نکته ای هم که در آخر باید به آن اشاره کنیم این است که برای تامین رطوبت گیاه داخل زیر گلدانی آن مقداری آب می ریزیم چند تکه سنگ داخلش قرار می دهید تا انتهای گلدان از آب فاصله پیدا کند تا گیاه دچار پوسیدگی ریشه نشود به این ترتیب هم رطوبت گیاه تامین می شود.

خاک مناسب گیاه آنتوریوم چیست

این گیاه برای حفظ سلامت خود نیاز به خاک با زهکشی زیادی دارد. خاک ارکیده با شن و پوست چوب و خزه برای آن مناسب است. همچنین میتوان از خاک برگ و باغچه و ماسه برای این گیاه استفاده کنید.

تمیز کردن برگ های آنتوریوم

برای تمیز کردن برگ های آنتوریوم میتوانید ماهانه با استفاده از یک دستمال مرطوب این کار را انجام دهید. هرگز برای اینکار از مواد شیمیایی استفاده نکنید.

هرس کردن

این گیاه نیز مانند اکثر گیاهان نیاز به هرس کردن دارد. با هرس کردن آن هم میتوانید برگ های آسیب دیده را حذف کنید و هم به گیاه فرم مناسب دهید. برای انجام این کار میتوانید با ابزار آلات باغبانی گیاه را هرس کنید و به رشد بهتر آن کمک کنید.

نحوه تکثیر گیاه آنتوریوم

تکثیر این گیاه از طریق قلمه ساقه امکان پذیر می باشد که البته این قلمه باید دارای حداقل 2 گره باشد.

علت زرد شدن گیاه

زردشدگی برگهای زیرین گیاه که به تدریج رخ میدهد که این امر کاملا طبیعی بوده و پس از مدتی این برگها ریزش خواهند داشت اما اگر بیشتر برگها از جمله برگهای نورسته زرد شدند به علت آبیاری بیش از حد می باشد.

آفات و بیماری‌ ها

آنتوریوم نیز در برابر آفات رایج در گیاهان آپارتمانی، مانند شته، شپشک، کنه، تار عنکبوتی و مگس سفید، آسیب پذیر است. استفاده از روغن‌ های مخصوص باغبانی و صابون‌ ها، به شما در درمان این آفات کمک می‌کند. قرار گرفتن گیاه در هوای خشک و یا نزدیکی به پنجره و دستگاه‌ های سرمایشی و  گرمایشی، ممکن است باعث سوختن برگ‌ های آن شود. در موارد نادر، ریشه‌ های قارچی، زنگ زدگی یا لکه‌ های برگی نیز در گیاه آنتوریوم ایجاد می‌شوند.

امیداریم مطالعه این مقاله به شما در نگهداری از گیاه آنتوریم شما کمک کند. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید تا در مورد نگهداری درست از گیاهان آپارتمانی اطلاعات مفیدی کسب کنید.

 

دسته‌بندی: مقالات

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

14 دیدگاه

  1. پژمان 1 بهمن, 1401 در 8:45 ب.ظ - پاسخ

    سلام خسته نباشید این گیاه برای هدیه گرینه خوبیه؟

    • باغ گل رضوان 1 بهمن, 1401 در 10:58 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما گیاه آنتوریم، ازگیاهان آپارتمانی مناسب برای هدیه دادن است.

  2. محمدزاده 6 بهمن, 1401 در 6:03 ب.ظ - پاسخ

    سلام ممنون از توضیحات کامل شما.

    • باغ گل رضوان 8 بهمن, 1401 در 12:06 ب.ظ - پاسخ

      سلام و عرض ادب، ممنون از نظر شما خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده است.

  3. رها 17 بهمن, 1401 در 10:12 ب.ظ - پاسخ

    سلام این گیاه به سرما حساسه؟

    • باغ گل رضوان 18 بهمن, 1401 در 11:36 ق.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله این گیاه به سرما حساس است.

  4. دنیا 22 اسفند, 1401 در 10:56 ب.ظ - پاسخ

    سلام و خسته نباشید گیاه آنتوریوم من دچار زردی برگ شده ممنون میشم راهنماییم کنید🙏🏻

    • باغ گل رضوان 23 اسفند, 1401 در 8:12 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما آبیاری زیاد گیاه آنتوریوم باعث زردی برگ های آن می شود میزان آبیاری را کاهش دهید.

  5. رضا 19 فروردین, 1402 در 9:10 ب.ظ - پاسخ

    این گیاه کود مخصوص خود را دارد؟

    • باغ گل رضوان 20 فروردین, 1402 در 4:56 ب.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما، بله میتوانید از کود مخصوص آنتوریوم استفاده کنید.

  6. آوا 23 اردیبهشت, 1402 در 12:45 ب.ظ - پاسخ

    سلام. من یه سوال داشتم. این گیاه رو میشه داخل خونه هم نگهداری کرد؟

    • باغ گل رضوان 13 خرداد, 1402 در 0:37 ق.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما بله میتوانید گیاه آنتوریوم را داخل منزل نگهداری کنید.

  7. رضا 7 خرداد, 1402 در 11:37 ب.ظ - پاسخ

    این گل میشه تو دسته گل استفاده کرد

    • باغ گل رضوان 9 خرداد, 1402 در 0:33 ق.ظ - پاسخ

      سلام خدمت شما گل آنتوریوم در دسته گل ها بسیار کاربردی است.